éénpuntskalibratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Ik heb voor school de opdracht met een kaneelaldehyde project om een éénpuntskalibratie uit te voeren echter ik kan op internet nergens vinden wat het inhoud of hoe het moet.

Iemand tips of handige informatie/sites voor mij?

Alvast bedankt.

Berichten: 184

Re:

als je een punt hebt, hoe zou je dan hierdoor een lijn trekken?

een lijn heeft namelijk altijd minimaal twee punten waardoor hij wordt heengetrokken. (kies dan ook je tweede punt welke bij een eenpuntscalibratie van te voren vast staat)

en welke vergelijking heeft deze lijn dan?

Berichten: 39

Re:

De nulpunt en een ijkpunt :D

Berichten: 1.122

Re:

een eenpuntkalibratie kan prima. Je krijgt dan een verhouding: concentratie/respons. Bij een onbekende respons bereken je met deze verhouding de concentratie.

Een ijklijn heeft uiteraard de voorkeur...

Berichten: 39

Re:

Ik zou graag iets aan toe willen voegen:

een GC heeft een injectie fout (als je maar 1 punt neemt kan deze fout redelijk groot zijn). Om hiervoor voor een deel te corrigeren zou je een Interne standaard in je product moeten toevoegen waarvan je de concentratie nauwkeurig weet. Je moet wel een IS nemen waarvan de piek op een andere plek zit dan de piek van de te onderzoeken product.

Je doet dan 2 injectie van: IS+bekende concentratie product en IS + onbekende hoeveelheid product. Waarbij hier dus de IS concentratie gelijk is aan elkaar.

Je vergelijkt dan van deze injecties de verhouding tussen IS en product.

Hierdoor kun je dan een concentratie berekenen die gecorrigeert is voor je injectiefout.

Berichten: 873

Re:

Je kunt je injectiefout in kaart brengen door je standaard een aantal maal te injecteren. Hieruit kun je de spreiding vaststellen.

Je moet wel minimaal zo'n 6 keer injecteren om iets te kunnen zeggen over de spreiding.

Reageer