Springen naar inhoud

Geleermiddelen

• Log in om te kunnen reageren

vdvjelle

vdvjelle

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 14:55

In gomachtige snoepjes zit een geleermiddel. Gelatine, pectine of Arabische gom.
Hoe kan je nagaan, als je een willekeurig snoepje met geleermiddel hebt, of het gebruikte geleermiddel gelatine is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 16:26

Als er gelatine is gebruikt als geleermiddel, staat er op de verpakking E441 vermeld (als het vermeld is, tenminste)

Als er E440 staat vermeld is het pectine of een derivaat ervan (E440a, E440b,....), die is gebruikt als geleermiddel

Als er E414 staat vermeld is er Arabische gom gebruikt!

Hoop je hiermee geholpen te hebben..........

vdvjelle

vdvjelle

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 18:19

Ja dat wist ik ook al.
Maar ik zou een manier kunnen vinden om aan de hand van een experiment of iets dergelijks uit een willekeurig snoepje zonder etiket af te leiden uit de bevindingen of het al dan niet gelatine bevat

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3314 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 maart 2010 - 19:16

Dan kan je gaan werken met enzymen. Pectinases (polygalactronase) zal niet op gelatine werken wat een eiwit is. Arabische gom is ook een koolhydraat maar te hydrolyseren met een galatomanase.

verder smelt een gelatine netwerk bij verwarmen en pectine niet. Arabische gom weet ik niet wat die doet met verhitten van de gel.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Tibo

Tibo

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2013 - 16:57

Ik zou over dit onderwerp een onderzoeksopdracht willen maken, maar het probleem is dat pectinase nogal moeilijk te verkrijgen is... Daarom is mijn vraag of iemand hier nog een idee(Žn) heeft om deze drie verschillende stoffen te kunnen aantonen?

Alvast bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures