[scheikunde] Exo -en endo therme reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[scheikunde] Exo -en endo therme reacties

Hallo allemaal,

Laatst heb ik een proef gedaan met Twee verschillende reacties. Nu is mijn vraag wat is het doel van deze leerlingenproef?

Reactie1

- Neem een digitale thermometer, een erlenmeyer met passende stop en een maatbeker.

- Giet ongeveer 10 ml ammoniak in de erlenmeyer

- noteer de begin temperatuur van de ammoniak

- neem 10ml zoutzuur oplossing

- giet deze bij de ammoniak.

- wat gebeurt er? (moet ik niet weten dit heb ik al gevonden wat er gebeurt)

Reactie 2

Hier ga ik het stappenplan niet schrijven maar gewoon zeggen wat we hebben gedaan.

We hebben ammoniumchloride en bariumchloride in een maatbeker gemengd. Daarna hebben we gewacht totdat het een pasta werd. De eind temperatuur was zeer koud.

Wat is het doel van deze reacties???

help me aub

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Exo -en endo therme reacties

Het 'doel' van een reactie...?

Je topictitel zegt al veel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Exo -en endo therme reacties

Beryllium schreef: Het 'doel' van een reactie...?

Je topictitel zegt al veel.
Alle Beryllium, standaard thermodynamica :P Streven naar minimale Gibbs he :P :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Exo -en endo therme reacties

Oh irony...

Ronnie, gezien het niveau van de proef zal Gibbs niet tot de bekend geachte termen behoren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Exo -en endo therme reacties

Ik denk dat de reactie van Beryllium al genoeg zegt. Op deze manier kan je zien wat er bedoeld wordt met een exotherme en met een endotherme reactie.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Exo -en endo therme reacties

Dus voor degenen die het nu nog nie weten:

endotherme reactie = als er warmte (=energie) voor nodig is om de reactie te laten verlopen. Resultaat: de oplossing wordt kouder.

exotherme reactie = als er warmte (energie) vrijkomt bij de reactie. Resultaat: de oplossing wordt warmer.

Dus het doel van die proef was je dit te laten inzien. Dat is dus klaarblijkelijk niet gelukt :P

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Exo -en endo therme reacties

Beryllium schreef: Oh irony...

Ronnie, gezien het niveau van de proef zal Gibbs niet tot de bekend geachte termen behoren.
Ik sol enkel met de vraagstelling hoor :) , weet ook wel dat dit de clue niet zal zijn.

Reageer