[scheikunde] Nikkel bepalen in messing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Nikkel bepalen in messing

Het volgende practicum wilde ik gaan uitvoeren:

Weeg (in duplo) ca.150 mg messing nauwkeurig af en breng dit over in een bekerglas van 100 ml. Voeg 10 ml 6 mol/l salpeterzuur toe, dek af met een horlogeglas en verwarm het bekerglas op een kookplaat (ZUURKAST) totdat het metaal geheel is opgelost. Spoel het horlogeglas af met demiwater en breng de oplossingen na afkoelen over in een maatkolf van 500 ml. Vul aan met demiwater en homogeniseer.

Bereid van de standaard loodoplossing vijf standaard meetoplossingen. Voeg daartoe respectievelijk 0, 1, 2, 3, 4 en 5 ml loodstandaard in maatkolven van 250 ml. Voeg 5 ml 6 mol/l salpeterzuur toe. Vul aan met demiwater en homogeniseer.

Meet de extincties van alle oplossingen volgens de handleiding van de AAS.

Nu ben ik erachter gekomen dat we helemaal geen kathode lamp voor lood hebben, en deze kan ook niet zo snel besteld worden. We hebben wel een kathode lamp voor nikkel, en ik heb begrepen dat er ook kleine hoeveelheden nikkel in messing zitten.

Nou is mijn vraag:

Hoe kan ik een standaard hiervoor uitrekenen, uitgaande dat mijn monster rond het midden van de ijklijn komt te zitten?

Mvg,

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Nikkel bepalen in messing

Oo, en de loodoplossing was 400 mg/l

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Nikkel bepalen in messing

Hier enige gegevens over messing:

Messing is een legering van koper en zink, waabij lood wordt toegevoegd om te dienen als smeermiddel bij verspanen (werkt namelijk spaanbrekend bij boren)

De chemische samenstelling volgens norm EN12164 waar messing aan moet voldoen is:

Min Max

Aluminium (Al) - 0.3

Koper (Cu) 57.0 59.0

Lood (Pb) 2.5 3.5

Nikkel (Ni) - 0.3

Tin (Sn) - 0.3

Yzer (Fe) - 0.3

Zink (Zn) 36.5 40.5



Als je de verontreinigingen van messing wilt gaan bepalen, kun je naast nikkel ook tin, aluminium of ijzer bepalen. Wanneer je dit niet wilt, moet je bij de bepaling van nikkel, er wel rekening meehouden, dat sommige verontreinigingen je bepaling kunnen gaan storen (staat in een AAS handleiding meestal vermeld per element per golflengte bij welke concentratie deze storend zijn)

Groetjes en veel succes!

P.S. Ik zou eerst naar het bovenstaande kijken, voordat je begint met standaarden te berekenen en te maken!

Reageer