Springen naar inhoud

massa spectometrie

• Log in om te kunnen reageren

Robbert-Jan19

Robbert-Jan19

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2010 - 21:11

hallo,

bij uitwerkingen van een oefententamen kwam ik het volgend vraagstuk tegen:

de vraag was:

Als galanthamine met postitive elektrospray-ionisatie een geprotoneerd molecule vormt, wat is dan de m/z waarde?

antwoord wat ze hadden gegeven:
C12H21NO3, Mw,gem = 287,35, Mw,mono = 287,15, dus m/z = 288,16, zoals jullie kunnen zien tellen ze die 1,008 van een h+ op bij Mw,mono, maar hoe komen ze daaraan? en wat bedoelen ze eigenlijk met Mw,mono??

kan iemand me aub helpen?
gr,
robbert-jan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2010 - 21:29

Bij de gebruikte ionisatietechniek wordt er een extra proton bij op de molecule gezet, waardoor deze geladen wordt (cfr. massa spectrometrie analyseert enkel geladen moleculen). De piekjes hebben daarom een hogere molecuulmassa dan je zou verwachten, namelijk de massa van het proton extra.

Op jouw tweede vraag kan ik niet direct antwoorden, maar vermoed dat dit met isotopen heeft te maken.

Veranderd door Ronnie, 10 maart 2010 - 21:30

Hovinsj1

Hovinsj1

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2010 - 08:21

Zoals boven gezegd... bij MS worden ionen gemeten dus m/z. Daardoor krijg je massa +1. Overigens, als het ion dubbel geladen is, zal je m/z de helft zijn. Mono betekent, monoisotopic. De mass spec heeft zo'n hoge resolutie dat de verschillende isotopen ook gemeten worden (bijdrage van de 13C atomen).

sjouke

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures