Sulfiet bepalen in bier

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Sulfiet bepalen in bier

Ik heb voor school een opdracht gekregen om een blikje Tunesisch bier te onderzoeken.

Er zijn namelijk een aantal vissers op vakantie geweest in Tunesië en die hebben daar lokaal bier gekocht. Een der vissers kreeg binnen een half uur na het drinken van het bier enorme hoofdpijn, hij moest braken en zag vlekken.

Er zijn twee 'hoofdverdachten': Methanol en sulfiet. Waarschijnlijk is het methanol geweest, maar die bepaling doet een ander groepje en is dus niet mijn probleem ;)

Na goed brainstormoverleg zijn wij binnen ons groepje tot de conclusie gekomen dat er twee mogelijkheden zijn: een bepaling met de UV-Vis spectrofotometer, uiteraard vergezeld van een ijklijn, of een neerslagreactie en dan simpelweg wegen. (Rekening houdend met het gewicht van het metaalion, uiteraard) Aan beide methoden zitten (voor ons) een aantal onduidelijkheden.

Geven de andere bestanddelen van het bier interferentie met onze metingen en zo ja, hoe kunnen we het sulfiet het beste isoleren?

Welk ion is het meest geschikt om het sulfiet te laten neerslaan, zonder andere bestanddelen mee te nemen?

En wat is de goedkoopste methode? (ook rekening houdend dat wij zo'n 150 euro per persoon per uur kosten (bedrag gegeven door leraar))

Als laatste nog: hoe zouden jullie deze analyse doen?

Berichten: 4

Re: Sulfiet bepalen in bier

Ik had net een klein eureka moment: standaard additie.

Ik ga het Plan van Aanpak daar nu op schrijven, maar ik ben nog steeds erg benieuwd naar jullie meningen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Sulfiet bepalen in bier

zal dit helpen?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: Sulfiet bepalen in bier

Zou volgens mij best moeten kunnen helpen. Ga er morgen nog eens naar kijken, als ik wakker genoeg ben om Engels te kunnen lezen ;)

Maarten

ps. Hoi Barry, toid niet zien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Sulfiet bepalen in bier

no joon toch, dat zekers.

benne je nog niet kloar?

je moet toch echt eens leren googlen. dit was mijn eerste hit bij google met sulfite determination als zoekterm.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: Sulfiet bepalen in bier

8-[ Eerste hit?

*muttermuttermuttermutter*

Reageer