Samenstelling filterpapier analyseren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 107

Samenstelling filterpapier analyseren

Samen met enkele andere personen moet ik voor een project de werking van een vrachtwagen-luchtfilter onderzoeken en daarvoor moet ik ook de samenstelling kunnen bepalen. We hebben reeds IR-spectroscopie uitgevoerd op het filterpapier en dat gaf een '80% match' met cellofaan, de kans bestaat dus dat er cellofaan in zit. Of dit werkelijk zo is en in welke concentratie weten we dus nog niet.

In Perry's chemical engineers' handbook werd vermeld dat een analyse via gaschromatografie in combinatie met een vlamionisatiedetector een goede methode was om organische monsters te analyseren. Probleem is wel dat dit filterpapier vast is, dus GC is enkel mogelijk als de componenten verdampt kunnen worden, wat ik sterk betwijfel.

Ik heb echt geen praktische ervaring met dit soort analyses en heb dus helemaal geen idee van wat kan en wat niet.

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

Alvast bedankt

Jorn

Re: Samenstelling filterpapier analyseren

Even voor alle duidelijkheid, je hebt een papierfilter en je wilt de samenstelling bepalen?

Kun je aangeven wat je nu precies wilt want een papierfilter bestaat logischerwijs uit papier en niet uit bv cellofaan. ;)

Aanvulling:

Wiki : http://en.wikipedia.org/wiki/Filter_paper

Berichten: 107

Re: Samenstelling filterpapier analyseren

ik heb inderdaad filterpapier waarvan ik de samenstelling wil bepalen.

Volgens wikipedia kan de luchtfilter mogelijk bestaan uit papier dat vervolgens geimpregneerd wordt met een kunststof opdat deze tegen vocht zou kunnen.


Reageer