Springen naar inhoud

Bloeduitstrijkje met Lidl microscoop?

• Log in om te kunnen reageren

emootje

emootje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 16:22

Heb een tijdje geleden een goedkope microscoop gekocht bij de Lidl, nu vroeg ik me af of je met deze microscoop een bloeduitstrijkje kunt beoordelen?

Handleiding: http://www.thuisexpe...n/biolux_NG.htm

Ik ben vooral geïnteresseerd in het detecteren van schizocyten

Emootje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 16:55

Wat moet je er over zeggen, bij microscopen geldt dat kwaliteit zijn prijs heeft.
Als je schistocyten wilt zien heb je een 1000x vergroting nodig en eigenlijk een olieimmersie lens.
Ik heb geen ervaring met dit soort microscopen maar ik kan me voorstellen dat je met een ca 1000x vergroting en het denkelijk kleine blikveld je misschien toch in staat bent schistocyten te herkennen. Je moet het gewoon proberen en kijken of het werkt.
Een ander punt is dat je de ervaring-kennis nodig hebt bij het beoordelen van bloedbeelden en in staat bent om artefacten te onderscheiden van echte schistocyten.

Mocht het je lukken om een plaatje met de PC te maken dan zou ik het op prijs stellen als dat op het forum zou willen plaatsen.

emootje

emootje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 19:23

Het plaatje is gelukt..
http://picasaweb.goo...12869395/Bloed#
(uitgestreken bloeddruppel op objectglaasje zonder toevoegingen en zonder dekglaasje)

Ben alleen bang dat mijn ervaring/kennis ernstig te kort gaat schieten.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 20:16

Ik vind de kwaliteit niet tegenvallen en je hebt ook een mooi preparaat gemaakt met netjes losliggende ery's.
Wat betreft het zoeken naar schistocyten (deze ken ik tenminste, schizocyten ken ik niet of zijn het schizofrene ery's :D ) denk ik dat je deze wel zou moeten kunnen herkennen maar je zult veel velden moeten beoordelen.

In de volgende link een atlas van erytrocyten, deze zijn allemaal gekleurd en laten zeker bij de cellen met insluitsels details zien die in ongekleurde preparaten niet te zien zijn.
http://w1.uzleuven.b...bloedcellen.htm

Nu nog even over je microscoop
Het beeldveld is niet erg groot en ook de details zijn niet erg gedetailleerd.
(Ik vergelijk met microscopen in een prijsklasse van 10000 euro, eigenlijk niet echt eerlijk :D ).
Ik zou als het niet echt nodig is geen grotere vergroting gebruiken als 100x want ik betwijfel of je dan echt meer details ziet, maar misschien is het beeld visueel beter want de kwaliteit van de camera speelt natuurlijk ook een grote rol.
Maar je kunt de beoordeling makkelijker maken als je je preparaten met een goede kleuring behandeld dan kan de kleur je ook helpen bij interpretatie van de beelden.

de Vinger

de Vinger

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 20:34

Niet slecht voor een Lidl microscoop, met zo'n beeld kun je een bloed uitstrijkje best bekijken.
Schizocyten of schistocyten kan volgens mij allebei, je kunt ze ook nog tegenkomen als fragmentocyten. Het zijn fragmenten van erytrocyten nadat ze mechanische beschadiging hebben opgelopen, bijvoorbeeld als ze tegen kunstmatige hartkleppen komen of bij intravasale stolling (stolling in de bloedvaten zelf). Je zoekt dus naar erytrocyten die eruit zien alsof ze gescheurd zijn.

Als je ze in kleur wilt zien, kun je ze denk ik het beste kleuren met eosine. Eosine is volgens mij wel gemakkelijk te krijgen en niet zo gevaarlijk om te gebruiken.

emootje

emootje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2010 - 13:02

Heb even op labstuff.nl rondgesnuffeld. Zou het met onderstaande spullen lukken om een gekleurd bloeduitstrijkje te creëren?

Giemsa oplossing, 250ml (€ 14,95)
Giemsa solution contains azure, eosine, methanol and glycerin. Before staining a fixing step with methanol for about 10 min is recommended.
Giemsa solution is appropriate for use in all current assays of blood and bone marrow smears.

Voorwerpglas Menzel, 50 stuks geslepen (€ 3,35)

Dekglaasjes 20 mm / 20 mm (€ 0,85)

Methanol 1Liter (€ 10,13)

In plaats van een eosine kleuring heb ik gekozen voor de Giemsa oplossing. Samen met het handige linkje van Gerard moet het toch wel gaan lukken.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 15 maart 2010 - 13:54

De aanbevolen kleuring voor bloeddifferentiatie is de may-grunwald-giemsa kleuring. Deze zorgt voor een betere kleuring doordat zure en basische componenten verschillend worden aangekleurd.

emootje

emootje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 10:44

Hmmm...may-grunwald-giemsa kleuring die hebben ze niet bij labstuff.nl of je moet het zelf gaan mengen. Ik had gehoopt dat het met giemsa oplossing wel zou lukken. Even verder zoeken dan maar....

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 16 maart 2010 - 11:43

De may-grunwald-giemsa kleuring is een dubbel kleuring, eerst met de may-grunwald oplossing en dan nog eens de giemsa kleuring

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 12:35

Als je alleen maar naar RBC zoekt, lijkt een dubbele kleuring mij niet nodig.

Vind de kwaliteit van die microscoop trouwens betrekkelijk goed om maar van de supermarkt te komen!

de Vinger

de Vinger

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 14:51

Giemsa is natuurlijk beter dan de eosine, die kleurt ook de witte bloedcellen aan (en eventuele insluitsels/RNA restjes/wat dan ook in je rode bloedcellen)

emootje

emootje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2010 - 14:35

Ik ga voor de giesma kleuring.
Iedereen erg bedankt voor jullie reactie als het lukt zal ik filmpje posten van het resultaat

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2010 - 20:48

May Grunwald staat wel op de site hoor.. en zoniet dan kan het altijd besteld worden

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures