Springen naar inhoud

Bloeduitstrijkje met Lidl microscoop?

• Log in om te kunnen reageren

emootje

emootje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 16:22

Heb een tijdje geleden een goedkope microscoop gekocht bij de Lidl, nu vroeg ik me af of je met deze microscoop een bloeduitstrijkje kunt beoordelen?

Handleiding: http://www.thuisexpe...n/biolux_NG.htm

Ik ben vooral geïnteresseerd in het detecteren van schizocyten

Emootje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 16:55

Wat moet je er over zeggen, bij microscopen geldt dat kwaliteit zijn prijs heeft.
Als je schistocyten wilt zien heb je een 1000x vergroting nodig en eigenlijk een olieimmersie lens.
Ik heb geen ervaring met dit soort microscopen maar ik kan me voorstellen dat je met een ca 1000x vergroting en het denkelijk kleine blikveld je misschien toch in staat bent schistocyten te herkennen. Je moet het gewoon proberen en kijken of het werkt.
Een ander punt is dat je de ervaring-kennis nodig hebt bij het beoordelen van bloedbeelden en in staat bent om artefacten te onderscheiden van echte schistocyten.

Mocht het je lukken om een plaatje met de PC te maken dan zou ik het op prijs stellen als dat op het forum zou willen plaatsen.

emootje

emootje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 19:23

Het plaatje is gelukt..
http://picasaweb.goo...12869395/Bloed#
(uitgestreken bloeddruppel op objectglaasje zonder toevoegingen en zonder dekglaasje)

Ben alleen bang dat mijn ervaring/kennis ernstig te kort gaat schieten.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 20:16

Ik vind de kwaliteit niet tegenvallen en je hebt ook een mooi preparaat gemaakt met netjes losliggende ery's.