gevaarlijke en/of incorrecte info op internet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

gevaarlijke en/of incorrecte info op internet

Geachte,

Ik volg een opleiding leerkracht secundair onderwijs aan de KAHOSL te Sint-Niklaas België. Secundaire onderwijs is onderwijs voor 12- tot 18 jarige.

Voor het vak e-vaardigheden moet ik een sensibiliseringsfilmpje maken over de gevaren van het internet. Het gevaar dat ik heb geselecteerd is de info die je op het net kunt vinden en wat je met deze info kan doen. Zelf wat drugs brouwen of een bommetje fabriceren bijv.

Mijn boodschap die ik via het filmpje wens mee te geven is "gebruik je verstand en wees kritisch"

"gebruik je verstand"

detecteer en begrijp de gevaren "eten zonder handen is lastig en een nacht in comateuze toestand op intensieve liggen is ook al geen pretje" Hier ga ik voorbeelden uit de media hanteren

"wees kritisch"

(en hier komt uiteindelijk mijn vraag naar jullie)

Vanwaar komt de info op het net en is deze wel zo correct of betrouwbaar. Aangezien angst soms een goede remmer is ben ik op zoek naar voorbeelden van incorrecte info. Bijv. een handleiding om een bom of drugs te maken, waarvan jij weet dat het niet anders dan verkeerd kan gaan, omdat de beschrijving van de handleiding te summier of incorrect is. Dit mag ook een ander onderwerp zijn.

Ben je zulke dingen al eens tegengekomen en kun je er voorbeelden en uitleg over geven? laat me dit dan even per e-mail weten.

In mijn filmpje komen natuurlijk nooit volledige handleidingen of recepten aan bod, maar enkel de fouten die gevaarlijk kunnen zijn.

alvast bedankt,

mvg,

tim

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: gevaarlijke en/of incorrecte info op internet

Ben je zulke dingen al eens tegengekomen en kun je er voorbeelden en uitleg over geven? laat me dit dan even per e-mail weten.
Lees: hier in dit topic.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: gevaarlijke en/of incorrecte info op internet

geld onnodig bang maken ook?

www.dhmo.org
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: gevaarlijke en/of incorrecte info op internet

Absoluut.

Deze site is evengoed bruikbaar om duidelijk te maken dat er veel BS op het net te vinden is. Ik vind hem alvast hilarisch.

Bedankt voor de tip.

Berichten: 723

Re: gevaarlijke en/of incorrecte info op internet

Ik zou er ook de nadruk opleggen dat het internet van iedereen is. Met andere woorden iedereen zet er op wat hij wil (zeker "open source" sites zoals wikipedia). Dit is natuurlijk de clue van je filmpje, maar zo simpel is het wel. Of het protocol dat je vindt nu gevaarlijk is, of gewoon de informatie die je ergens over zoekt correct is.

Is niet spectaculair natuurlijk, maar je kan (heb dat voorbeeld al eens aangehaald) op wikipedia zetten dat Bush de eerste zwarte Amerikaanse president is, die een einde heeft gemaakt aan de oorlog in Irak. Neem daar een screenshot van en zet dat in je filmpje. Meer duidelijk kan je niet maken denk ik dat de informatie die je vindt zeer fout kan zijn.

Wil maar zeggen dat informatie niet noodzakelijk gevaarlijk is, want daar richt je je nu vooral op denk ik. Op die manier zeg je niet alleen dat je moet oppassen met experimenten die je vindt op internet, maar ook gewoon met alle informatie.

Reageer