Kwantitatieve analyse FTIR

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Kwantitatieve analyse FTIR

Hoi,

Ik ben op school bezig met een aantal kwantitatieve analyses van cafeïne in frisdranken en ik moet dit ook doen met behulp van FTIR.

Ik ben al op zoek geweest en kon nergens een goed voorschrift of iets dergelijks vinden. Aangezien FTIR ook berust op de wet van Lambert-Beer weet ik dat de piekhoogte (of oppervlakte) gerelateerd is aan de concentratie. Alleen ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken.

Ik had ergens gelezen dat ik tetrachloor kan gebruiken als blanco en oplosmiddel, aangezien dit geen ir licht absorbeerd.

Heeft iemand dit al eens gedaan of weet iemand een voorschrift te vinden?

Alvast bedankt,

Bob

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kwantitatieve analyse FTIR

Ik kan me wel voorstellen hoe je dit wilt aanpakken. Je zult meestal een scherpe piek willen opzoeken. En daarnaast zoek je een bekende stof op met een scherpe piek op een andere plek. Maak nu een standaardmonster met evenveel van de te meten stof en de referentiestof, en meet de verhouding van de piekhoogtes (in een absorptie-eenheid natuurlijk). Voeg dan een bekende hoeveelheid referentiestof toe aan je monster, en bepaal dezelfde verhouding voor dat gecombineerde monster. Zo kun je uitrekenen hoeveel van de onbekende stof er in het monster zat.

Reageer