Brandstof

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 1

Brandstof

Hallo allen,


Een tijdje geleden was het bij veel dieselrijders populair om op sla-olie (of zonnebloem olie, of frituur olie etc.) te rijden. de tank werd dan meestal 50-50 gevuld met diesel en slaolie.


Sinds 2008 is de prijs van dat spul meer dan verdrievoudigd (van 40ct/L naar 1,30 + /L) het is nu dus voor veel dieselaars niet meer rendabel om daar op te gaat rijden.


Maar wat ik me dus afvroeg. Zijn er geen andere huis/tuin/keukenproducten waarop een dieselmotor het ook zou moeten doen?

Ik dacht zelf misschien aan Azijn (maarja ik weet niet of het zuur wel goed voor de motor is, maar van de andere kant een huidige motor is toch wel redelijk stevig, als het de hitte van verbranding aankan, moet dat beetje zuur uit azijn toch ook wel kunnen)


Dus ja ik dacht het is vast leuk om hier een topic over te beginnen, om zodoende vrij te kunnen filosoferen over dit onderwerp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Brandstof

(tafel)azijn bestaat voor 96% uit water. En water heeft eenmaal de nare eigenschap dat het niet brand. Dus helaas.


je kan beter de olie inkopen op 2 januari. wanneer de oliebollenbak olie de uitverkoop in gaat.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Brandstof

Nou AB, dat zou ik niet 1-2-3 doen hoor. Die olie moet je echt nog wel een beetje opwerken voordat hij gebruikt kan worden.


Blieblabloe: het staat je natuurlijk vrij om je eigen keuze te maken, maar houd een paar dingen in je achterhoofd:
  1. Je eigen brandstof gebruiken is accijnsontduiking en in principe strafbaar; pakkans is waarschijnlijk klein
  2. Je motor is ontworpen voor brandstof met bepaalde eigenschappen; de brandstof die je kiest moet dar binnen redelijk strakke grenzen aan voldoen. Vooral de turbodiesels (zoals de TDi van VW/Audi, dCi van Renault en HDi van Peugeot/Citroën) zijn zeer gevoelig voor slechte brandstof en geven problemen in het hogedruksysteem en je verstuivers. Conventionelere ('ouderwetse') diesels kunnen iets meer hebben
  3. Dieselolie is ook smerend: je pomp o.a. wordt door de diesel direct gesmeerd. Andere brandstof moet dus ook dezelfde smerende eigenschappen hebben tenzij je na korte tijd je dieselpomp wil gaan vervangen (en die zijn duur: afhankelijk van het type en werkdruk is 800 euro geen uitzondering)
  4. Eventuele defecten kun je nooit op garantie afwikkelen
Waarmee ik wil aangeven dat het zou kunnen, maar ik zou het nooit doen met een andere motortype dan een conventionele diesel, en alleen als het me niets uit zou maken als de auto het in het ergste geval na een paar duizend kilometer begeeft.


Zeker niet als je bedenkt wat je besparing is.

Uitgaande van 20.000 km/jaar:

(1) Gemiddeld verbruik op gewone diesel 1:17

(2) Gemiddeld verbruik op slaolie 1:16


(1) Geeft 1175 liter diesel per jaar, tegen €1,10 is dat ~€1300 per jaar

(2) Geeft 1250 liter slaolie per jaar bij 0% bijmenging, tegen €0,50 is dat €625 per jaar.

Maar in de praktijk meng je ~50%. Dan gebruik je 585 liter diesel (€645) met 630 liter (€315) slaolie. Totaal €960, besparing €340 over 20.000 kilometer, ofte wel 1.7ct per kilometer.

Een auto kost je, zelfs tweedehands, echt weo 20ct/km aan onderhoud, verzekering, belasting en afschrijving.


Is het dan echt zoveel moeite waard?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer