Springen naar inhoud

Kstab i.c.m. minimum pH

• Log in om te kunnen reageren

BigDrummer1

BigDrummer1

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 12:48

Zoals te lezen is in dit topic ben ik bezig om Fe3+ te titreren m.b.v. EDTA. Nu ben ik bezig met de theorie uit te werken.

De complexatie van bepaalde ionen aan EDTA is afhankelijk van de pH. Zo complexeert Fe3+ al bij een pH van 1 en Mg2+ bij een pH van 10. Dit is te vinden in deze grafiek:
Geplaatste afbeelding
Wat er op de x-as staat snap ik. Maar wat is de betekenis van de y-as? Wil dit zeggen dat de KMY van Fe3+ lager is wanneer je Fe3+ titreert bij een hogere pH?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 12:55

Op die as staat enkel de logaritme van de stabiliteitsconstante. Met andere woorden: bij een bepaalde pH heb je een bepaalde stabiliteitsconstante nodig opdat 99% zou complexeren. Niet meer niet minder.

Op die curve zijn dan enkel markeringen aangebracht van verbindingen met een bepaalde stabiliteitsconstante. Hoe hoger deze stabiliteitsconstante, hoe lager de pH mag zijn (heb dit in dat ander topic al eens aangehaald. Bij een hoge Kstab zal er weinig "vrij" EDTA nodig zijn, opdat alles complexeert). Ijzer (III) heeft een zeer hoge Kstab, dus complexeert snel, Magnesium heeft een lage Kstab, dus hoge pH is verijst.

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker? Dit is alleszins vrij complexe materie vind ik zelf.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2010 - 13:38

Offtopic: flauw, complexe materie.

BigDrummer1

BigDrummer1

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 19:57

Ja, het is me helemaal duidelijk. Dankjewel! :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures