zonnecellen

Moderator: Astro

Berichten: 44

zonnecellen

Hallo dag iedereen


Ik heb een klein vraagje. Ik heb gehoord dat het meer energie kost om zonnepanelen te maken dan dat je er er ooit uit kan halen. Is dit waar?

Berichten: 89

Re: zonnecellen

In zekere zin wel ja, maar dat komt ook deels doordat het nog niet echt een volledig geautomatiseerd proces is. Als zonnecellen massaal geproduceerd worden kost het een stuk minder energie om deze te maken. Of de cellen de energie in 10 jaar er zelfs dan uit halen blijf de vraag

Berichten: 44

Re: zonnecellen

Energieproductie door middel van zonnecellen is dus met andere woorden een ilusie?

Berichten: 4

Re: zonnecellen

Het is geen illusie denk ik,

wel is het goed om kritisch te blijven. (dit is eigelijk het zelfde met een elektriche auto, die is ook niet perse milieu vriendelijker)

Psylor betwijfelde of je binnen 10 jaar je energie eruit hebt,

nu is mijn vraag wat is de levenstijd van zonnencellen?

:p met pech haal je je 10 jaar niet


Ik heb wel gelezen over een jongen die door een soort van spiegel de zonnencellen met 500x kon verbeteren. Ik heb helaas geen bron.


:) leuk onderwerp

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: zonnecellen

De energiegerelateerde terugverdientijd werd berekend voor op daken geïnstalleerde fotovoltaïsche systemen, aangesloten op het elektriciteitsnetwerk, in twee regio's te weten Zuid- en Midden Europa, met een gemiddelde jaarlijkse zonlichtinstraling van respectievelijk 1.700 en 1.000 kWh per vierkante meter. De berekende energiegerelateerde terugverdientijden lopen uiteen van 1,7 tot 4,6 jaar. Het exacte cijfer is afhankelijk van de jaarlijkse zonlichtinstraling en het type silicium technologie. Deze terugverdientijd is vele malen kleiner dan de levensduur van de fotovoltaïsche systemen, die op dit moment circa 30 jaar bedraagt.


(Bron: nieuwsbrief ECN mei 2006)

Edit: men heeft het hier dus echt over de LCA, google op 'lca'

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: zonnecellen

Energieproductie door middel van zonnecellen is dus met andere woorden een ilusie?
Het voorzien van energie door middel van zonnepanelen is geen illusie. Op dit moment weet ik uit eigen ervaring dat er gewerkt wordt aan het verbeteren van het productie proces van zonnecellen (dunne laag) die dan aangebracht kunnen worden op platte/semi platte daken.


Eveneens heb ik vernomen dat men de energie voorziening voor een woonhuis zeker kan halen uit zonnecellen alleen dat er op dit moment een probleem is met het opslaan/verplaatsen van de energie die te veel geproduceerd wordt.


Wat betreft de levensduur, de huidige systemen (kristallijnen zonnecellen voornamelijk) hebben een levensduur van ongeveer 25-30 jaar afhankelijk van de omgeving waarin deze gebruikt wordt.

Berichten: 723

Re: zonnecellen

Chemistry is in the air schreef: Energieproductie door middel van zonnecellen is dus met andere woorden een ilusie?
Het voorzien van energie door middel van zonnepanelen is geen illusie. Op dit moment weet ik uit eigen ervaring dat er gewerkt wordt aan het verbeteren van het productie proces van zonnecellen (dunne laag) die dan aangebracht kunnen worden op platte/semi platte daken.
Die zonnepanelen hebben een rendement dat heel veel lager is dan de klassieke zonnecellen. Daar komt nog eens bij dat die op vlak van brandveiligheid zeer slecht scoren.


Over de hoofdvraag heb ik geen mening, gezien ik daar het fijne niet van weet. Wel is zo dat het terugverdienen zeer lang duurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: zonnecellen

Ik kan er nog aan toevoegen dat -dit geldt voor België, er is waarschijnlijk een gelijkaardige situatie in Nederland- geen enkele particulier het in z'n hoofd zou halen een fotovoltaïsch systeem te installeren indien dit niet zo hevig zou gesubsidiëerd worden door de overheid.


Dit betekent niet dat zonne-energie een illusie is, maar de klassieke zonnepanelen zijn uiterst langzaam terug te verdienen. Dit gezegd zijnde, er is gigantisch onderzoek op dit gebied, en ik ben er zeker van dat binnen aanzienlijke tijd er veel betere systemen op de markt zullen zijn.


Als je wil weten waarom de klassieke panelen (gemaakt van silicium) zo'n slecht resultaat geven : Wikipedia.


Kort gezegd, silicium is een indirecte halfgeleider en er is dus een relatief dikke laag (=hogere kostprijs) nodig om tot een deftige zonnecel te komen.

Berichten: 1.816

Re: zonnecellen

Er zijn wat aspecten hier onderbelicht. Misschien dat het klopt als je kijkt naar pure energie-opbrengst, maar zelfs daar heb ik wat vraagtekens bij.


Andere aspecten bijv:


Zonnecellen op plaatsen waar je zelden komt en ook geen elektrakabel zit en dat kunnen er velen zijn. In de ruimte, langs de weg, op het water, op een boot enz enz. De besparingen daarvan overtreffen sterk de aanschaf.

Accu's kunnen langer meegaan mbv rel. kleine zonnecellen.

Bij mij in huis heb ik al jaren, via zonnecellen, op vele plaatsen voldoende licht (ook dankzij LED's) waar ik anders lampen voor had aangedaan.

Daarbij zijn sommigen al meer dan 20 j in bedrijf.

Zo zullen er nog wel veel meer voorbeelden zijn.

Maar als je je energie volledig wilt hebben uit ( +wind enz) zonlicht komen daar zoveel extra dingen bij dat ik er wel mijn vraagtekens bij heb.


En de verkoopsprijs is in geen verhouding met de kostprijs (af fabriek), maar dat geldt voor vele dingen, dus koop ik ze als er een aanbieding is die me bevalt.


Mijn rekenmachine werkt ook al ca 35 j zonder ooit maar een batterij te hebben moeten kopen en toendertijd waren dat dure celletjes met Hg en/of Cd. Het is maar hoe je het wilt zien.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: zonnecellen

Mijn rekenmachine werkt ook al ca 35 j zonder ooit maar een batterij te hebben moeten kopen en toendertijd waren dat dure celletjes met Hg en/of Cd. Het is maar hoe je het wilt zien.
Ik denk niet dat je dit kan vergelijken met zonnecellen die buiten gebruikt worden, deze hebben een veel hogere belasting dan een rekenmachine. Je moet hierbij denken aan hagel, hogere belasting wat betreft UV.


Door deze hogere belasting neemt na een jaar of 25 het rendement van de zonnecel af.


Wat betreft de voorziening van stroom voor een huishouden, waarom zou je hier geen voorziening kunnen halen uit zonnecellen? Ik zie hier niet echt een probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: zonnecellen

Chemistry is in the air schreef:Hallo dag iedereen


Ik heb een klein vraagje. Ik heb gehoord dat het meer energie kost om zonnepanelen te maken dan dat je er er ooit uit kan halen. Is dit waar?
Er is nu een gigantische zonne-energie (producten) markt aan het ontstaan, net zoals dat jaren geleden bij de computers (chips) was. Zonne-energie is booming business (al heeft de crisis wat roet in het eten gegooid). Als zonnepanelen maken meer energie koste dan ze opleverde dan zou niemand ze kopen en zou die markt er ook nooit zijn, maar die is er wel degelijk. Een kleine aantekening is dat in die markt ook bedrijven met zonne-collectoren (zoals in Spanje met mega spiegels) zitten.


Antwoord op je vraag: "Is dit waar?" nee!


En in de toekomst wordt het een steeds grotere nee, want zonnepanelen worden steeds goedkoper (= met minder materialen en energie) gemaakt. Zoals het printen van dunne zonnecellen of het gebruik van organische materialen. Onderzoek in dit zal (lang) door blijven gaan, omdat zonne-energie de toekomst heeft (mogelijk met andere vormen van energie zoals wind, water en bio).


Het mooie daarnaast van zonne-energie is dat het overal op de wereld is (waar mensen wonen) en het van niemand is. Je bent daardoor onafhankelijk van andere, zoals energie en oliemaatschappijen die alleen maar duurder kunnen worden, omdat die olie (or uranium) een keer opraakt.


Het "probleem" dat er 's nachts geen zon schijnt is alleen nu nog een 'probleem', maar wordt in de toekomst makkelijk opgelost. Door bijvoorbeeld verbeterde batterijen, condensatoren, waterstof of "gewoon" een lijntje trekken naar een deel van de wereld waar wel de zon op dat moment schijnt.


Waarom heeft iedereen dan nog niet een zonnepaneel op zijn dak als het zo geweldig is? Zonnepanelen kosten geld wat niet iedereen er voor over heeft, omdat je je "winst" pas over plus minus 10 jaar ziet. Mensen willen het liefst nu en vandaag nog winst zien, maar dat duurt gewoon heel lang met zonnepanelen. Zodra zonnepanelen sneller "winst" opleveren, zullen veel meer mensen ze op hun dak zetten. Dan heb je ook nog als tweede reden dat de zon in Nederland minder schijnt en minder 'mooi' schijnt (hoe rechter de zon op het paneel hoe hoger het rendement) als in het zuiden.

Berichten: 723

Re: zonnecellen

Er moet wel gezegd dat het gedrochten zijn en dat ons straatbeeld er niet mooier op wordt met die grote vierkante, dikke dingen op de daken. Dat ziet er zo slordig uit!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zonnecellen

Altijd die zeik over horizonvervuiling vs wat rendabelere energie. Die mensen moesten ze eens van het energienet afsluiten. Electriciteitscentrales zijn dan zeker horizonvervuiling.

Berichten: 723

Re: zonnecellen

Altijd die zeik over horizonvervuiling vs wat rendabelere energie. Die mensen moesten ze eens van het energienet afsluiten. Electriciteitscentrales zijn dan zeker horizonvervuiling.
Hangt mijne neus er nog aan? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zonnecellen

Was geen flame richting jou hoor, anders had ik je wel gequoted. :P

Reageer