[scheikunde] Ontleedbare stoffen vormings- en ontledingsreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Ontleedbare stoffen vormings- en ontledingsreactie

Hallo,

In mijn scheikundeboek staat dat de beginstof van een ontledingsreactie tot de ontleedbare stoffen behoort en het reactieproduct van een vormingsreactie ook.

Nu is mijn vraag: Geldt dit ook voor de reactieproducten van een ontledingsreactie en de beginstoffen van een vormingsreactie?

Dat staat namelijk niet in het boek, maar het lijkt me logisch. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Ontleedbare stoffen vormings- en ontledingsreactie

Nou, eigenlijk is dat niet logisch...

Wat vind jij dat een ontleedbare stof is?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Ontleedbare stoffen vormings- en ontledingsreactie

Bij een ontleding gaan er moleculen kapot, die worden omgezet in kleinere moleculen, dit zijn moleculen van een andere stof. Een ontleding is dus een chemische reactie waarbij een bestaand molecuul kapot gemaakt wordt. Als je waterstofperoxide (2 H202) ontleedt:

2 H2O2 --> 2 H2O + O2

worden bijvoorbeeld de nieuwe stoffen water en zuurstof gevormd. Zuurstof is een niet-ontleedbare stof omdat het maar uit 1 atoomsoort bestaat. Water darentegen is wel een ontleedbare stof omdat het kan ontleden in H2 en O2. Welke beide weer niet ontleedbaar zijn. Dus na een ontledingsreactie zijn niet alle reactieproducten ontleedbaar. Maar ook niet altijd onontleedbaar. Het ligt er net aan welke stof er ontstaat. Hopelijk is het zo wat duidelijker!

Reageer