[scheikunde] Vergisting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Vergisting

Hallo,

Ik moet een vergistingsproef opzetten (glucoseoplossing met wat gist erbij) waarbij ik een variabele moet kiezen en kijken hoe goed de reactie verloopt. Ik heb gekozen om de hoeveelheid ethanol bij aanvang van de reactie te variëren. Om te bepalen hoe goed de reactie is verlopen leek het me handig om het vrijgekomen CO2 te meten.

Eerst wilde ik het volume meten van het CO2, het materiaal voor een gasbrug is echter niet beschikbaar. Daarom heb ik besloten het verschil in massa voor en na de reactie te vergelijken.

Mijn docent vond de proef&methode goed, maar ik moest rekening houden met het feit dat er ook wat water verdampt. Ik moet hier eerst iets op verzinnen voordat ik mijn proef mag uitvoeren.

Ik heb hier alleen niks op kunnen verzinnen =/

Als ik het veel kouder maak, duurt de reactie 2 weken ofzo, dus dat is geen optie.

Heeft iemand suggesties?

Bij voorbaat dank

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Vergisting

Het verdampte water condenseert tegen een koud oppervlak, zoals het water uit je adem tegen een koude ruit.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Vergisting

Het verdampte water condenseert tegen een koud oppervlak, zoals het water uit je adem tegen een koude ruit.
Dat snap ik, maar dan condenseert het water uit de lucht daar ook?

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Vergisting

Gebruik je een waterslot?

Met een waterslot zorg je ervoor dat er niets van buiten naar binnen komt, dus ook geen waterdamp uit de buitenlucht. Als je zorgt dat je de damp uit je oplossing voor het waterslot laat neerslaan, kan er ook geen damp van buiten de fles in de oplossing komen

De hals van de fles is smal, als je die koud maakt slaat daar als het goed is de waterdamp in neer en druipt terug de oplossing in. Theoretisch gezien dan, ik zou niet weten hoe dat in de praktijk gaat werken.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Vergisting

Bedankt, ik zal kijken of we dat hebben op school.

Dat is ook meteen een oplossing zodat er geen zuurstof wordt aangezogen.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Vergisting

Als je geen waterslot kunt vinden kun je er altijd zelf een maken.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Vergisting

Als ik er een laagje olie bij doe, verdampt er geen water, slechts olie.

Mijn vraag: hoe vluchtig is olie?

Want als er dan maar een heel klein beetje verdampt is dit wel te verwaarlozen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Vergisting

Dat waterslot is een goed idee.

Je zou, om alle verdampte water op te vangen, dat "water"slotje kunnen vullen met een droogmiddel i.p.v. water, bijv. natriumsulfaat (zonder kristalwater). De ontwikkelde koolzuur kan dan wel naar buiten, waterdamp blijft in het slotje achter.

Ik zou me over het aanzuigen van zuurstof vanuit de buitenlucht geen zorgen maken. Als de gisting eenmaal op gang is ontwijkt er koolzuurgas naar buiten. Er komt dan echt geen zuurstof meer naar binnen.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Vergisting

Die olie is eigenlijk een heel goed idee, olie verdampt lang niet zo snel.

Dat idee gebruiken ze ook bij PCR reacties waar DNA enorm vaak gekopieerd wordt. Tijdens dat proces wordt de oplossing verhit, om te voorkomen dat het water verdampt wordt er soms een klein laagje olie op de waterige oplossing gedaan. Als je het toch niet gaat drinken maakt een beetje vervuiling ook niet uit ;)

Ik weet alleen niet of die olie nog een rol gaat spelen in de vorming van het CO2 gas, of dat de gist erdoor beïnvloed wordt.

Reageer