Springen naar inhoud

bouw van loopvogels

• Log in om te kunnen reageren

Bastiaan

Bastiaan

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2005 - 17:25

Waarom verschillen de bouw van de grote loopvogels, zoals de struisvogel, zo erg van de bouw van de mens? Want vogels lopen ook op twee poten, net als de mens. Toch hebben de vogels een heel andere bouw. Loopvogels hebben twee dunne poten, vergeleken met de mens, daarop een groot lijf en dan weer aan het lijf een lange nek. Waarom is dit zo en niet zoals bij de mens, waar het gewicht meer gelijkmatig over de lengte van het lichaam versprijd?

Waarom hebben de loopvogels hun staart bijna helemaal verloren? Want het lijkt mij dat een staart handig is om je evenwicht te behouden, helemaal als je op twee poten loopt en je je evenwicht dus al helemaal moeilijker kunt behouden; dinosauriers die op twee poten lopen hebben (meestal?) hun staart wel behouden.
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2005 - 18:51

Ik weet niet of er zoveel zinnige antwoorden te geven zijn. Dat zal het probleem wel zijn.
Maar ik wil wel een beginnetje maken: ik denk dat qua evenwichtscontrole de lange nek van loopvogels de functie van de staart heeft overgenomen. Maar ik zou ook totaal niet weten waarom. Nooit bij stilgestaan.

Trouwens, als ik moest stilstaan bij alles wat ik niet wist, zou ik niet alleen maar stilstaan, maar misschien zelfs wel achteruitgaan.... 8)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>> nou ik er toch bij stilsta, alle vogels kunnen óók lopen, en ik kan er eigenlijk zo gauw geen bedenken die zich dmv een relatief zware staart in evenwicht houden. Ik denk dat een staart met voldoende massa voor een evenwichtsfunctie niet zo handig is bij het vliegen. En dus hebben loopvogels misschien NOG geen staart, maar gaan ze die in de loop van de evolutie misschien nog ontwikkelen. Vliegen hoeven ze niet meer, dus waarom niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures