Springen naar inhoud

CO2 scrubber

• Log in om te kunnen reageren

steks

steks

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2010 - 22:53

Ik zoek een stof om een simpele CO2 scrubber te maken, het lijkt me dat een CaO daar goed geschikt voor is. Is het mogelijk om dat ook weer te regenereren door het uit te stoken?

Veranderd door steks, 19 maart 2010 - 22:53

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 20 maart 2010 - 13:13

'Scrubber'......?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

steks

steks

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2010 - 16:04

Scrubber ;)

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2010 - 11:45

Ik zoek een stof om een simpele CO2 scrubber te maken, het lijkt me dat een CaO daar goed geschikt voor is. Is het mogelijk om dat ook weer te regenereren door het uit te stoken?

CaCO3 ontleedt bij temperaturen hoger dan ca. 840 C en geeft dan zijn CO2 weer af.

Maar of dat binnen het simpele karakter van de scrubber blijft?
Bovendien zit je dan weer met het probleem waar die CO2 dan weer onder te brengen. Maar dat is een ander probleem en geen antwoord op je vraag.

steks

steks

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2010 - 04:00

Even mijn vraag wat verduidelijken.
Ik zoek een manier om kleine hoeveelheden lucht die langzaam stromen van CO2 te ontdoen. Het gaat om maximaal 2 liter lucht per etmaal. Eerst dacht ik aan een buis gevuld met CaO, maar ik vermoed dat vast CaO niet zomaar een reactie aangaat met CO2. Is het wellicht een optie om een gaswasfles te gebruiken en deze te vullen met een sterke NaOH oplossing en deze regelmatig te vervangen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2010 - 13:53

Kalkwater werkt nog beter.

Ca(OH)2 + CO2 --> CaCO3 + H2O. Het calciumcarbonaat slaat direct neer.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2010 - 16:36

Kalkwater werkt niet beter, een geconcentreerde NaOH-oplossing werkt beter, simpelweg omdat je deze veel geconcentreerder kunt maken. Je hoeft dus ook veel minder vaak te verversen. Als er slechts 2 liter lucht per etmaal door gaat, dan kun je heel lang vooruit met een redelijk geconcentreerde oplossing van NaOH. Reken maar eens uit hoeveel mol CO2 er in 2 liter lucht zit. Dat is erg weinig en als je dan uitgaat van bijv. 1 liter van een 5M oplossing van NaOH dan kun je uitrekenen hoe lang je hiermee vooruit kunt tot de concentratie minder wordt dan bijv. 1 M NaOH en het tijd wordt om te verversen.

Let er wel op dat die gaswasfles niet van glas moet zijn, NaOH-oplossing tast glas heel langzaam aan. Ik zou er ook voor zorgen dat de lucht heel fijn verdeeld er door heen siepelt om echt alle CO2 te absorberen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2010 - 17:28

Wordt dat dan echt zo snel gebonden in een loogoplossing? Dat wist ik niet.

steks

steks

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2010 - 19:35

Bedankt voor de reacties, het is bedoeld om kalkwater te "beschermen" tegen CO2, dus een wasfles met kalkwater zou ook een idee zijn. Maar juist om het feit dat dit niet echt geconcentreerd kan zijn lijkt het mij ook niet zo geschikt.

Ik ga gewoon proberen om een klein wasflesje te maken voor een geconcentreerde NaOH oplossing. Er hoeft per keer maar 5 liter lucht doorheen (de grote van de voorraad kalkwater), dus veel CO2 zal er niet doorheen gaan.

De lucht zeer fijn verdelen wordt nog lastig, ik wil een heel dun slangetje
gebruiken om kleine belletjes te genereren en grove watten in de vloeistof moeten zorgen voor een velengde verblijftijd.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2010 - 21:49

Dun slangetje... kun je nog verbeteren denk ik. Klem het uiteinde af en prik allemaal gaatjes door het slangetje heen. Dan krijg je hele fijne luchtbelletjes, wat het "contactoppervlak" heel sterk vergroot. De gaatjes moeten dan wel echt gaatjes zijn, een gat prikken met een naald door een siliconenslang gaat niet; die sluit zich namelijk deels weer.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 23 maart 2010 - 07:31

Of een bruissteentje, voor een paar cent te verkrijgen in elke aquariumwinkel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures