[scheikunde] chiraliteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[scheikunde] chiraliteit

Zou er mij iemand het verschil tussen chiraliteit en achiraliteit kunnen uileggen aan de hand van volgende figuur. Sorry voor de onduidelijkheid! Ik weet wel het verschil tussen chiraliteit en achiralteit zoals linker- en rechterhand maar kan het niet toepassen op moleculen zoals in de figuur. Iemand?? bedankt!!

[img=http://www.fotopocket.nl/fpimages/2010/03/20/c0751a5a8a04ec75bf799067a9c3e1a9/tDSCN0585.JPG]

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] chiraliteit

Als je het m.b.v. linker- en rechterhand wel begrijpt, helpt dit misschien:

je hand heeft een rug en een palm, en daarnaast een duim- en een pinkzijde.

Als je van beide handen rug en palm dezelfde kant op laat wijzen, zijn duim en pink gespiegeld. Als je van beide handen duim en pink dezelfde kant op laat wijzen, zijn rug en palm gespiegeld.

Zo ook met je molecuul. Je hebt vier groepen rond het chirale centrum (rug, palm, duim, pink). Zodra je er twee dezelfde kant op laat wijzen, zijn de andere twee omgekeerd.

Berichten: 212

Re: [scheikunde] chiraliteit

Ik versta het nog niet. Kun je het misschien eens uitleggen met beide moleculen specifiek. Ik zie nog altijd niet wat het verschil is tussen beiden. Kan je misschien eens uitleggen hoe u te werk gaat bij het uitmaken of een moleculen al dan niet chiraal is??

bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] chiraliteit

In beide plaatjes staan de moleculen getekend samen met hun spiegelbeeld (denk de spiegel steeds tussen twee moleculen). Waar het om gaat is: zijn het molecuul en zijn spiegelbeeld superponeerbaar, oftewel, kun je het spiegelbeeld door middel van een simpele draaiing omzetten in het origineel?

In het rechterplaatje kan dat wel. Als je het meest rechtse molecuul 180 graden draait om de z-as (de verticale as door de Br en de centrale C) krijg je exact het molecuul daarnaast. Het origineel en zijn spiegelbeeld zijn superponeerbaar. Hier is geen sprake van chiraliteit.

In het linkerplaatje kan dat niet. Als je het meest linkse molecuul 180 graden draait om de z-as krijg je NIET exact het molecuul daarnaast. De H en CH3 zijn dan van plaats verwisseld. Elke andere draaiing levert een soortgelijke situatie op: telkens als je twee substituenten van de centrale C op dezelfde plek hebt gekregen, staan de andere twee omgekeerd. Het origineel en zijn spiegelbeeld zijn dus niet superponeerbaar; er is sprake van chiraliteit.

Hetzelfde met je hand: je rechterhand is het spiegelbeeld van je linkerhand. Als je je rechterhand draait zodat de duim naar rechts wijst en de pink naar links (net zoals je linkerhand) zijn de palm en rug omgedraaid ten opzichte van je andere hand! Aan de andere kant, stel dat je een symmetrische linkerhand zou hebben (pink - ringvinger - middelvinger - ringvinger - pink). Als je deze hand voor de spiegel zou zetten, dan ziet hij er precies hetzelfde uit als zijn spiegelbeeld. Het origineel en zijn spiegelbeeld zijn met elkaar tot dekking te brengen.

Berichten: 212

Re: [scheikunde] chiraliteit

Yes, ik versta het.

Heel erg bedankt voor de uitleg!!!

Berichten: 25

Re: [scheikunde] chiraliteit

RubenM schreef: Als je het m.b.v. linker- en rechterhand wel begrijpt, helpt dit misschien:

je hand heeft een rug en een palm, en daarnaast een duim- en een pinkzijde.

Als je van beide handen rug en palm dezelfde kant op laat wijzen, zijn duim en pink gespiegeld. Als je van beide handen duim en pink dezelfde kant op laat wijzen, zijn rug en palm gespiegeld.

Zo ook met je molecuul. Je hebt vier groepen rond het chirale centrum (rug, palm, duim, pink). Zodra je er twee dezelfde kant op laat wijzen, zijn de andere twee omgekeerd.
Dat is wel een erg goeie uitleg vind ik :)

Reageer