Toevoegen Fe(III)Cl waterzuivering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 723

Toevoegen Fe(III)Cl waterzuivering

Ben deze week op bedrijfsbezoek naar een chemisch bedrijf en een van de sites die bezocht is de waterzuiveringsinstallatie.

Nu denk ik dat dat de persoon die de uitleg gaf bij de installatie "maar" een arbeider was en die derhalve niet echt geschoold was. Bij het ontwateren van het slib (in kamerfilterpers) sprak die man van het toevoegen van het zuur FeCl3 (!! dat vond ik bvb al heel verdacht voor een chemicus :P en daarom denk ik dat hij niets van chemie kent ). Het werd toegevoegd zodat het water beter vrij komt uit het slib, omdat dit de membraan van de bacteriën zou aantasten of iets in die strekking?

Mijn geheugen zegt echte dat ijzer wordt toegevoegd om de fosfaten uit het water te halen.

Mijn vraag dus: kan het zijn dat het ijzer effectief wordt toegevoegd voor een betere waterafscheiding, of is de kans groter dat het fosfaat hiermeer wordt verwijderd?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Toevoegen Fe(III)Cl waterzuivering

Dat kan wel degelijk als zuur reageren. Fe3+ trekt een watermantel aan en het water kan op zijn beurt protonen afstaan. Effectief krijg je HCl.

Berichten: 723

Re: Toevoegen Fe(III)Cl waterzuivering

Waarom voegen ze dan niet onmiddelijk zoutzuur toe? Zal veel goedkoper zijn veronderstel ik... Of zou die effect hebben op de celmembraan (hij zei dat het "kleine" naaldjes waren om het metaforisch uit te drukken).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Toevoegen Fe(III)Cl waterzuivering

Het ijzer helpt meteen mee met flocculeren. Ik weet er ook het fijne niet van.

Reageer