[scheikunde] Joodgetal in margarine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Joodgetal in margarine

Voor scheikunde s.o. heb ik de opdracht "Bepaal het joodgetal in margarine"

Ik heb al 3 werkplannen uitgevoerd waarbij ik dacht dat er jood zat in (de vetten van) margarine. Dit door de definitie van joodgetal = aantal gram jood per 100 gram margarine (vet) en de uitleg dat het gebruikt wordt om dubbele of meerdere bindingen te breken in vetten d.m.v additie. Nu blijkt dat er dus geen jood in margarine (vet) zit.

Heb wel de ?juiste? werkplan gehad.

-Kaliumbromide titreren in een mengsel van margarine, kaliumbromaat en kaliumjodide aangezuurd door verdund zwavelzuur.

-Titreren van bruin tot lichtgeel.

-Zetmeeloplossing toevoegen.

-Titreren van zwartblauw tot kleurloos.

Bij mijn uitvoering verdanderde de zwarte kleur na meer dan 100ml titreren nog niet in kleurloos. De proef is mislukt dus.

Nu 2 vragen:

1) Als er geen jood in margarine (vet) zit en ik zelf kaliumjodide moest toevoegen om de jood te verkrijgen, dan waarom is de opdracht joodgetal in margarine???

2) Heb steeds verschillend een van de stoffen extra bijgevoegd, maar dan nog na titreren, werd het mengsel niet kleurloos. Hoe komt dit? Wat doe ik fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

Heb je veel te veel margarine genomen voor je bepaling?

Weet je ongeveer hoeveel er in moet zitten, maak dan een voorberekening hoeveel margarine je moet afwegen.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

Heb 1 gram margarine afgewogen. ik kan niet berekenen hoeveel gram ik moet zetten want ik heb de molecuulformules van de dubbel- en polyverzadigde vetten in margarine niet. De fabriek heeft me al op en neer laten gaan en op het eind gewoon gezegd dat ik maar zelf moet bekijken. van de stoffen heb ik max 15ml gezet. Dus eerst wel op berekening enzo maar nadat de proef mislukte heb ik apart apart steeds in een van de stoffen meerbijgevoegd, jammer is het toch mislukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

Je definitie van het joodgetal spoort niet helemaal, vandaar dat je ook verwacht jood in margarine te vinden.

De volledige definitie luidt: het aantal gram jood dat aan de dubbele bindingen van 100g van een mono- of polyonverzadigd vet kan adderen. De jood komt dus van een externe bron af. Je kunt daarna ook zeggen dat 100g van dat vet x aantal mol dubbele bindingen bevat.

De molecuulmassa van het vet doet hier verder niet toe. Je kunt het gevonden joodgetal voor je inweeg altijd omrekenen naar 100g vet.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

Dus bij het kaliumjodide dat ik in de erlenmeyer samen met de margarinevet zet gaat eerst jodide adderen bij vet en daarna gaat wat over is van de jodide reageren met bromaation? Die onstane jood gaat terug reageren met bromide en daardoor kan ik aantal overgebleven jood berekenen, aftrekken van de totaal toegevoegde kaliumjodide en dat is me jood per die 1 gram die ik aan margarine heb?

Ben ik juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

Misschien heb je hier iets aan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joodgetal

En met name:

Er wordt een bekende overmaat broom toegevoegd aan de olie of het vet, waarna de overmaat met jodide tot jood reageert. Het ontstane jood wordt jodometrisch met natriumthiosulfaat op stijfsel getitreerd. Het verbruikte thiosulfaat geeft aan hoe groot de overmaat broom was, waarna de hoeveelheid broom die met het vet of de olie gereageerd heeft berekend kan worden.

De overmaat broom ontstaat op deze manier:

BrO3- + 6 H+ + 5 Br- --> 3 Br2 + 3 H2O.

De reactie tussen broom en jodide: Br2 + 2 I- --> 2 Br- + I2

Dit jood titreer je met het thiosulfaat. Die reactie mag je zelf opzoeken ;)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

8-[ me hoofd draait al.........

die site was de eerste waarop ik was geweest nu al ongeveer anderhalve maand geleden.

er zijn 2 opties op die site,

- ofwel met kaliumbromaat getitreerd in een zure oplossing in aanwezigheid van een overmaat kaliumbromide en is het verschijnen van de eerste hoeveelheid broom het equivalentiepunt

- ofwel er wordt een bekende overmaat broom toegevoegd aan de olie of het vet, waarna de overmaat met jodide tot jood reageert. Het ontstane jood wordt jodometrisch met natriumthiosulfaat op stijfsel getitreerd. Het verbruikte thiosulfaat geeft aan hoe groot de overmaat broom was, waarna de hoeveelheid broom die met het vet of de olie gereageerd heeft berekend kan worden.

Beide manieren hebben mij twee docenten gewoon totaal weggegooid zonder zelfs te proberen en hun eigen voor me opgesteld...... :oops: die wat ik dus heb uitgelegd helemaal eerste vakje boven.

De reakties dat ik heb dus met hun werkwijze:

In de erlenmeyer voor de titratie:

KBrO3 + KI

10I- + 12H+ + 2BrO3- --> 5I2 + Br2 + 6H2O

Tijdens de titratie:

ontstane I2 + KBr

2Br- + I2 --> Br2 + 2I-

Wat zeg je nu??

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

Hey even....................Broom reageert met het vet en niet jood???????????

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

Mja ik vind het sowieso een ZEER wazige methode die je docenten je voorschrijven. Doe gewoon eigenwijs, zeg dat je het doet voor nieuwe technieken te leren, en pak een wat gangbaardere methode :P .

Deze proef wordt normalerwijs met jodaat en jodide gedaan, waarbij een bekende hoeveelheid jodaat met een overmaat jodide tot jood reageert. Een deel van dit jood addeert aan je vetzuur, de rest van het jood titreer je terug met thiosulfaat. Kleuromslagen blijven hetzelfde, ook het punt waar je zetmeeloplossing toevoegt.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

ik zal alle 3 methodes voorbereiden (dus die twee van wikipedia en die van de docent)....

Ik heb niet echt veel tijd meer om eigenwijs te zijn daarom...

Ik krijg nog een driekwartier om me proef uit te voeren...de laatste kans dus.

En een heel groot probleem: ik ben afhankelijk van de stoffen die de docenten mij geven....nu mag ik geen stoffen meer vragen....van jodaat is er dus geen sprake.

Heb natriumthiosulfaat, kaliumbromaat, kaliumbromide, kaliumjodide wel dus.

Maar stel ik heb zowel jood als broom in de erlenmeyer, welke reageert dan met vet? Broom omdat de massa kleiner is??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

Ik zit me hier zelfs sterk af te vragen of er geen IBr gevormd wordt. Dit reageert namelijk sneller met een dubbele binding dan een homogeen halogeen (I2 of Br2).

Dan krijg je dus een analoog aan http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=70283

Maar dat maakt in feite allemaal niets uit, alle jood en broomverhoudingen (omdat er 2 halogeenatomen per dubbele binding adderen) zijn uiteindelijk 1:1, en uiteindelijk zal I2 reageren met je thiosulfaat, 2 mol thiosulfaat per mol I2. Let er iig op dat je bepaling afhangt van de hoeveelheid bromaat je toevoegt.

Je kunt het kaliumjodide ook helemaal achterwege laten, en ook de zetmeeloplossing, en gaan titreren met kaliumbromaat in aanwezigheid van een overmaat kaliumbromide en is het verschijnen van de eerste hoeveelheid broom het equivalentiepunt. Dat openbaart zich in dikke donkere druppels. Ook hier moet je een precieze hoeveelheid kaliumbromaat oplossen in water, dit dump je dan in je buret. Ik denk dat je met een inweeg van 0,25 gram vet en een concentratie van 0,1M bromaat een heel eind komt. Hoef je maar enkele ml bromaatoplossing toe te voegen voordat er broom ontstaat, spoel de buret dan om en verdun je stockoplossing bromaat even 2x ofzo (0,05M).

Je dient dit wel voldoende tijd te geven, dus wanneer de eerste broom ontstaat, 1 min wachten met titreren en kijken of de druppel onder matig roeren verdwijnt.

Naderhand kun je het broom vernietigen door er thiosulfaat bij te kiepen en het broom in bromide om te zetten.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

KBrO3 titreren in overmaat KBr

tijdens titratie:

10Br- + 2BrO3- + 12H+ --> 6Br2 + 6H2O

Stel je heb dan 10ml 0,005 M KBrO3 getitreerd:

= 0,05 mmol BrO3-

= 0,25 mmol Br-

= 5ml KBr (KBr 0,05 M)

Stel 10ml gepipeteerd KBr dan is 10ml - 5ml = 5ml KBr

= 0,25 mmol Br- gereageerd met het vet

= 0,25 x 79,90 = 19.975 mg Br- per 1g margarine

= 2g Br- per 100g margarine => joodgetal

Juist??

En nu dat van hoe je merkt dat je in de equavalentie punt ben...zwarte druppels??

Waardoor ontstaan die?

BINAS wijst dat Br2 geel, oranje, rood of bruin kan zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

Dat zie je een beetje verkeerd. Dit is nl geen terugtitratie meer. Het heeft nu wel wat weg van een zuur titreren met een base.

Zolang er dubbele bindingen aanwezig zijn, reageert het ontstane Br2 ermee, zodra die weg zijn, krijg je donkere druppels broom in je water, Br2 lost op in water, maar die kleurt dan inderdaad rood, een kleur die zich eerst bevindt waar druppels bromaatoplossing je margarineoplossing raken. In die oplossing zit natuurlijk al een toegevoegde grote overmaat aan kaliumbromide.

Gebeurt na 10 ml 0,005M bromaatoplossing:

BrO3- + 6 H+ + 5 Br- --> 3 Br2 + 3 H2O

Dan ontstaat uit 0,05 mmol bromaat met een overmaat bromide, 0,15 mmol broom. Dat is dan 24 mg broom. Stel dat je 0,25 g margarine hebt gebruikt, dan heb je een broomgetal van 9,6 mg broom/100g vet.

Vraagt men het joodgetal, dan kun je lekker makkelijk de molmassa van jood gebruiken, die 254 g/mol bedraagt, ipv de 160 g/mol van broom.

De echte broom- danwel joodgetallen zullen een stuk hoger liggen. Rond de 150 is best gangbaar.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Joodgetal in margarine

Oke bedankt. Je hoort nog van me. Even uitproberen (practicum).

Pas over een maand :D practicum van dit.

Morgen is schoolonderzoek practicum ter plekke een ander (nieuwe) opdracht en 3 uren voor alles (werkplan, practicum en verslag).

Wish me luck.

Reageer