[scheikunde] Oplosbaarheid calcium/fosfor in melk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] Oplosbaarheid calcium/fosfor in melk

Hallo,

voor een schoolproject heb ik het een ander opgezocht over melk. Ik kwam toen iets tegen wat ik niet helemaal snapte.

In deze link staat dat calcium en fosfor beter oplosbaar worden wanneer de pH-waarde daalt.

Er wordt niet toegelicht waardoor dat precies komt.

Dus is mijn vraag: Hoe gaat dat precies in z'n werk?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid calcium/fosfor in melk

Beste Dmoonie,

Er staat niet dat calcium goed oplost bij verlaagde pH, maar Caseine, een eiwit dat in melk aanwezig is.

Bovendien zul je waarschijnlijk calciumfosfaten bedoelen, zouten die ook in melk ronddobberen.

Kijk eens op deze link voor meer informatie;

http://en.wikipedia.org/wiki/Milk

Of kijk eens bij/bel met Friesland Campina

Succes!

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid calcium/fosfor in melk

Hallo JcG,

Ik quote de laatste zinnen: 'Tegelijkertijd zorgt de verlaagde pH ervoor dat de mineralen calcium en fosfor beter oplosbaar zijn in de vloeibare fase, waardoor ze uit de micel naar de vloeistof migreren. Uiteindelijk vallen de caseïne micellen uiteen en condenseert de caseïne wat resulteert in klonten.'

Ik was inderdaad ook aan calciumfosfaten aan het denken, aangezien de elementen zelf moeilijk in water oplossen.

Uit de link naar wikipedia wordt ik eerlijk gezegd niet veel wijzer. Het enige wat ik kan vinden is dat de micel van caseïne bij elkaar wordt gehouden door middel van calciumfosfaten.

Kan ik daaruit misschien afleiden dat die bindingen in een zuur milieu worden verbroken?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid calcium/fosfor in melk

Wat een gammel stuk tekst. Vooral dat "fosfor" is natuurlijk onzin; het gaat om fosfaten. Deze link helpt hopelijk.

Je zou caseine kunnen zien als een zout van calcium. Als de pH wordt verlaagd neemt de protonering van bijv. zuurgroepen in het eiwit toe, waardoor de complexatie met calcium minder aantrekkelijk wordt. Het calcium wordt als het ware de structuur 'uitgepest' en de eiwitmoleculen gaan vervolgens aan elkaar plakken.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid calcium/fosfor in melk

ehhmm, zou dat vertaald kunnen worden in iets moeilijkere taal? :oops:

Reageer