AAS!

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 11

AAS!

Ik heb hier een aantal vraagjes over.

1)WERKING HCL?

2)HOE GEBEURT OVERGANG IONEN IN DE OPLOSSING TOT ATOMEN IN DE VLAM:

3)VERGELIJKING BLOKSCHEMA AAS MET BLOKSCHEMA COLOMETRIE:

4)WAT WORDT ER BEPAALD MET AAS(ALGEMEEN,ENKELE VOORBEELDEN):

groetjessss xxxx

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: AAS!

Geef eens een voorzetje zou ik zeggen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 91

Re: AAS!

nou ik kan denk ik alleen je 4e vraag beantwoorden want AAS bepaald volgens mij de vluchtigheid van bepaalde stoffen zo heb ik bepaald hoelang het duurt voordat Aceton verdampt en daarnaast ook nog Tolueen en Xyleen allemaal in 1 oplossing en dan krijg je een grafiek met daarin aangegeven hoelang het duurt voordat het verdampt

Althans dat is wat ik dacht wat de AAS deed maar ik kan het ook mis hebben.

en de eerste vraag snap ik ook niet helemaal hoe bedoel je wat doet HCL?

Berichten: 11

Re: AAS!

Breakdown schreef: nou ik kan denk ik alleen je 4e vraag beantwoorden want AAS bepaald volgens mij de vluchtigheid van bepaalde stoffen zo heb ik bepaald hoelang het duurt voordat Aceton verdampt en daarnaast ook nog Tolueen en Xyleen allemaal in 1 oplossing en dan krijg je een grafiek met daarin aangegeven hoelang het duurt voordat het verdampt

Althans dat is wat ik dacht wat de AAS deed maar ik kan het ook mis hebben.

en de eerste vraag snap ik ook niet helemaal hoe bedoel je wat doet HCL?
bedankt dat is toch al iets he:D

ja de werking van HCL bij aas werd er mij gezegd. maar ik zou echt begod ni weten wat ze ermee bedoeld

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: AAS!

Dat lijkt me nogal stug aangezien aas staat voor atomaire absorptiespectrometrie; een manier om concentraties van metalen te detecteren door de energie te meten die de metalen opnemen om in een aangeslagen toestand te raken.

Ik gok dat HCL in je vraagstuk slaat op holle kathodelamp, google daar eens op.

Ik heb het idee dat je geen enkele vraag kan beantwoorden tot nu toe (ook die van je andere topics niet) omdat je geen initiatief toont wat betreft theorie opzoeken.

Berichten: 91

Re: AAS!

Ik kreeg gebruikte smeerolie op school die moesten we destileren dan zouden we er Xyleen Tolueen en aceton aan toe moeten voegen en dan kreeg je een grafiek daarin stond na hoelang de Aceton, Xyleen en Tolueen verdampte dus ik dacht dat het de vluchtigheid van de stoffen weergaf maar daarom zeg ik ook ik kan ernaast zitten'=]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: AAS!

Ik kreeg gebruikte smeerolie op school die moesten we destileren dan zouden we er Xyleen Tolueen en aceton aan toe moeten voegen en dan kreeg je een grafiek daarin stond na hoelang de Aceton, Xyleen en Tolueen verdampte dus ik dacht dat het de vluchtigheid van de stoffen weergaf maar daarom zeg ik ook ik kan ernaast zitten'=]
Je mag er best naastzitten, maar als de topicstarter die informatie gaat gebruiken heeft hij het ook fout. Daarom corrigeer ik dat dus ;) .

Berichten: 8

Re: AAS!

AAS; Atomaire Absorptie Spectrometrie.

AAS is een analyse methode. Met de AAS zijn vele metalen te meten in verschillende monsters als, (grond/afval/kraan)water, metaalmonsters, grondmonsters, vliegas e.d.

Bij de AAS wordt er een oplossing opgezogen via een slangetje en in een vlam gebracht. Hier vindt atomisering plaats.

oplosmiddel verdamt --> kristalvorming --> kristallen smelten -->verdampen --> moleculen vallen uiteen in atomen.

AAS is een vorm van spectrometrie, oftewel meting van licht. Vaak wordt een Holle Kathode Lamp gebruikt. (hollow cathode lamp, HCL). De kathode van de HCL bestaat uit of is gemaakt van een bepaalt element. Voor een meting van koper gebruik je een lamp met een kathode van/met koper, enz.

nu is atomaire en spectrometrie uitgelegd.. de absorptie..

Atomen kunnen licht van een specifieke golflengte absorberen en daarmee in aangeslagen toestand komen. Daarom gebruik je een lamp met het zelfde element als je gaat meten. Die straalt nu heel toevallig de zelfde golflengte uit als dat de te meten atomen kunnen absorberen! Een monochromator zorgt ervoor dat monochromatisch licht (specifieke golflengte van het te meten monster / lamp) op de detector valt. De detector geeft een signaaltje door aan een computer/data verwerker en er komt een getal uitrollen. De extinctie.

Meet een blanco, meet een ijkreeks, meet het monster en rekenen maar.

Ik denk dat ik je nu wel heel erg ver opweg geholpen heb. Dit is slechts een simpel basis stukje. Zoek vooral rustig verder op het internet.

Berichten: 11

Re: AAS!

Fuzzwood schreef: Dat lijkt me nogal stug aangezien aas staat voor atomaire absorptiespectrometrie; een manier om concentraties van metalen te detecteren door de energie te meten die de metalen opnemen om in een aangeslagen toestand te raken.

Ik gok dat HCL in je vraagstuk slaat op holle kathodelamp, google daar eens op.

Ik heb het idee dat je geen enkele vraag kan beantwoorden tot nu toe (ook die van je andere topics niet) omdat je geen initiatief toont wat betreft theorie opzoeken.
kweetni ze maar een forum dient er toch voor????

als ik iets ni weet dan vraagk da gwn. ik toon dus geen initiatief. en wie ben jij om dat te zeggen???

in ieder geval denk na voor je iets zegt

greetsss

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: AAS!

arabica schreef: en wie ben jij om dat te zeggen???
Iemand die niet zijn verhaal in hoofdletters hierneer plakt en verwacht dat de antwoorden binnenstromen.

Berichten: 11

Re: AAS!

Fuzzwood schreef:
arabica schreef: en wie ben jij om dat te zeggen???
Iemand die niet zijn verhaal in hoofdletters hierneer plakt en verwacht dat de antwoorden binnenstromen.
ach ja. leuk voor jouw he:D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: AAS!

Ja okee.

En IK (moderator, aangenaam!) vind dat je hier dus wel even iets rustiger aan kunt doen (en dan heb ik het dus tegen arabica).

Even ter info, Fuzzwood loopt al een hele tijd mee hier. Jij komt net kijken en je zult je dus even met de Algemene Regels bekend moeten maken.

En dan is er ook zoiets als gewone beleefdheid en netiquette. Er is werkelijk geen enkel forum dat zo werkt.

Dus, pas je aan of er gaat een slot op dit topic.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 91

Re: AAS!

Breakdown schreef: Ik kreeg gebruikte smeerolie op school die moesten we destileren dan zouden we er Xyleen Tolueen en aceton aan toe moeten voegen en dan kreeg je een grafiek daarin stond na hoelang de Aceton, Xyleen en Tolueen verdampte dus ik dacht dat het de vluchtigheid van de stoffen weergaf maar daarom zeg ik ook ik kan ernaast zitten'=]
Je mag er best naastzitten, maar als de topicstarter die informatie gaat gebruiken heeft hij het ook fout. Daarom corrigeer ik dat dus ;) .
Ik weet mijn fout al die ik heb gemaakt..

Ik haal GC en AAS door elkaar ik heb nog niet met een AAS gewerkt althans zelf niet aanwezig geweest bij de meting dat heeft een klasgenoot van mij gedaan haha mijn excuses bij deze..

AAS meet inderdaad metalen enzo..

Berichten: 723

Re: AAS!

nou ik kan denk ik alleen je 4e vraag beantwoorden want AAS bepaald volgens mij de vluchtigheid van bepaalde stoffen.
Dat is niet echt het nut van AAS bij mijn meten :) . Verre van zelf.

EDIT: excuses iemand had dit al recht gesteld.

Berichten: 91

Re: AAS!

Ronnie schreef:

EDIT: excuses iemand had dit al recht gesteld.
Ja ik had mezelf ook al verbetert want ik verwarde de AAS met de GC haha

Reageer