[scheikunde] molvolume waterstofgas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

[scheikunde] molvolume waterstofgas

Hee!

ik heb een probleem, ik moet namelijk het molvolume bepalen van waterstofgas!

&& ik heb geen idee waar ik moet beginnen met mijn werkplan voor de proef.

kan iemand mij helpen?

alvast bedankt!

Liefs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

Molvolume?

Bij welke druk en welke temperatuur?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

dat is niet gegeven, ik denk dat ik dat met de proef zelf kan bepalen!

Berichten: 306

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

Vroeger ook eens zo'n volumebepaling van waterstof gedaan, dit deden wij met magnesiumlint en zoutzuur!

Hierbij onstaat waterstofgas, maar je moet echter wel rekening houden met de volume toename door het gas, wanneer je de magnesiumlint in de maacilinder met zoutzuur doet (met een lange pincet)!

Ging bij mij uit de maatcilinder (had teveel magnesium en zoutzuur gebruikt t.o.v. de gebruikte maatcilinder van 50 ml!)

De reactievergelijking en berekeningen mag jezelf gaan doen!

Groetjes en veel succes

Berichten: 11

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

Maar door die proef weet je toch niet het gewicht of het volume van waterstofgas?

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

Waterstofgas (H2) is een gas dat vrij goed voldoet aan de ideale gaswet (moleculen nemen geen volume in en geen intermoleculaire interacties) en je kan dus de formule PV=nRT oftewel n=(PV)/(RT)gebruiken. Als je dan een reactie hebt waarbij waterstofgas geproduceerd wordt en liefst alleen waterstofgas en je doet die reactie bij een bepaalde druk en op zo'n manier dat je de verandering in volume kan meten (vb. in een kolf, maar ik verwacht dat dat in het experiment zal gezegd worden hoe?), dan kan je in bovenstaande formule de gegevens invullen:

*P: de druk in Pascal

*V: het volume in m3

*R: de gasconstante, bij benadering 8.31 J.K-1.mol-1

*T: de temperatuur in Kelvin

Als je die waarden invult, zal je het aantal mol zuurstofgas te weten komen. Door te herrekenen kan je dan uiteindelijk ook het volume van 1 mol H2 te weten komen ;)
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 11

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

waterstofgas maken kan ook door middel electrolyse?

Geld hierbij ook de regel dat 1 mol water, na de electrolyse 1 mol waterstofgas is?

dat zou namelijk mijn proef aanzienelijk vermakkelijken.

Dan zou ik namelijk 1 mol water kunnen electrolyseren en daarna kijken hoeveel ml waterstof is ontstaan. Door het optevangen in een bekerglas.

is dit een goed idee?! laat me het weten!

iedereen bedankt voor de reactie's ze hebben enorm geholpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

De reactie bij elektrolyse is 2H2O --> 2H2 + 2O2. Per mol water wordt er dus twee mol waterstofgas gevormd. Een goede techniek om het gas op te vangen, is het waterstofgas door een rubberen darm te leiden naar een maatcilinder die je volledig gevuld met water omgekeerd houdt in een waterbad. Het waterstofgas zal dan water uit de cilinder duwen en dan kan je dus het volume waterstofgas aflezen en terugrekenen. Let wel op dat je geen vlammen en dergelijke in de buurt houdt als je de cilinder terug omdraait ;)
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 11

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

Oke dankjewel dan ga ik die proef uitvoeren! maar wat ik me nou nog afvraag hoe kan ik precies 10 mol water laten electrolysen?

1mol water is toch : 18,016 gram ? maar hoe kom ik dan bij een volume?

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

Je zoekt dus een verband tussen het gewicht van water en zijn volume? Ik zal je er nog even over laten nadenken, maar er is een vrij essentiëel begrip dat daarvoor gebruikt wordt. Een tip: kijk naar de eenheden of Google eens wat, je zal het vrij gemakkelijk vinden ;)
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 11

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

Ja ik heb het gevonden, beetje dom gewoon de dichtheid opzoeken.

maar ik gebruik namelijk een andere reactievergelijking bij elektrolyse. Jij gaf mij deze:

De reactie bij elektrolyse is 2H2O --> 2H2 + 2O2. Per mol water wordt er dus twee mol waterstofgas gevormd.

Volgensmij klopt dit niet, want de reactie vergelijking is toch 2H2O> 2H2 + O2

dus volgensmij wordt er per mol water dus ook één mol waterstof gevormd.

maar dit kan ik natuurlijk met mijn basiskennis ook fout hebben!

wat ik me nog afvraag,kan ik de hoofdvraag: het bepalen van het molvolume van watestofgas, ook uitrekenen zonder proef?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

Nee je hebt gelijk ;)

Berichten: 11

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

Ik heb het over een hele andere balk gegooit namelijk met magnesium en zoutzuur hieronder mijn berekeningen

Bereken het molvolume waterstofgas

mijn vraag is dit goed???

Berekeningen

Mg + 2H3O+  Mg 2+ + 2H2O + H2

Mg (s) + 2H3O+ (l)

 Mg 2+ (aq) + 2H2O (l) + H2 (g)

24, 31 g molaire massa 38, 056 g molaire massa 24, 31 g molaire massa 26,04 g molaire massa 2,016 molaire massa

Er wordt 0,50 gram magnesium gereageerd dit is 0,50 gram / 24,31 = 0,02056 mol

Omdat de mol verhouding van magnesium en waterstofgas gelijk zijn, is er ook 0,02056 mol waterstofgas ontstaan

0,020256 mol 280 mL

1 mol ?

(280 ml x 1 mol) / 0,02056 = 13618,68 ml

en dus 13,62 liter

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

24, 31 g molaire massa 38, 056 g molaire massa 24, 31 g molaire massa 26,04 g molaire massa 2,016 molaire massa

Die regel is best erg onduidelijk.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] molvolume waterstofgas

ja dat klopt, maar in mijn verslag heb ik er een tabel van gemaakt, met de reactie vergelijking er boven en de molaire massa's eronder. Dit is alleen niet overgenomen met kopieren.

is het inhoudelijk verder goed uitgerekend?

Reageer