LaTeX

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 134

LaTeX

Hoewel ik het momenteel als beginnend universitair scheikundige nog niet nodig heb, wijzen mijn professoren er ons vaak op dat we later veel LaTeX gaan nodig hebben om verslagen te maken. Ik weet echter dat dit programma niet zo heel eenvoudig werkt en om me voor te bereiden, zou ik willen weten of jullie goede handleidingen kennen of een site met voorbeelden waar ik wat aan zou kunnen hebben. Eigen ervaringen zijn ook altijd welkom! :)
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: LaTeX

Op wikipedia is een LaTeX-lemma. Daarin staan links naar Nederlandstalige en Engelstalige handleidingen: http://nl.wikipedia.org/wiki/LaTeX
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 723

Re: LaTeX

Allicht ben je hier wat mee

http://latex.ugent.be/

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: LaTeX

http://nl.wikibooks.org/wiki/LaTeX is wel een handige. Voordeel is dat je nogal kan copy-pasten.

Specifiek voor chemie is mhchem een leuk package.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 183

Re: LaTeX

Hoewel ik het momenteel als beginnend universitair scheikundige nog niet nodig heb, wijzen mijn professoren er ons vaak op dat we later veel LaTeX gaan nodig hebben om verslagen te maken. Ik weet echter dat dit programma niet zo heel eenvoudig werkt en om me voor te bereiden, zou ik willen weten of jullie goede handleidingen kennen of een site met voorbeelden waar ik wat aan zou kunnen hebben. Eigen ervaringen zijn ook altijd welkom!  :)
Sorry voor deze bump, maar welke prof zei dit eigenlijk?

Ik heb mijn bachelor- als masterthesis in latex geschreven, maar beide promotoren + begeleiders werden er een beetje gek van :twisted: omdat het op de UA allesbehalve veel gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: LaTeX

Aertsvijand schreef:Hoewel ik het momenteel als beginnend universitair scheikundige nog niet nodig heb, wijzen mijn professoren er ons vaak op dat we later veel LaTeX gaan nodig hebben om verslagen te maken. Ik weet echter dat dit programma niet zo heel eenvoudig werkt en om me voor te bereiden, zou ik willen weten of jullie goede handleidingen kennen of een site met voorbeelden waar ik wat aan zou kunnen hebben. Eigen ervaringen zijn ook altijd welkom! :)
Sorry voor deze bump, maar welke prof zei dit eigenlijk?

Ik heb mijn bachelor- als masterthesis in latex geschreven, maar beide promotoren + begeleiders werden er een beetje gek van :twisted: omdat het op de UA allesbehalve veel gebruikt wordt.
Op de UA wordt het wel veel gebruikt, maar dan vooral in het dept. Wisk-Inf :P Maar inderdaad is dit aan andere universiteiten meer ingeburgerd (UGent bijv.).

LaTeX wordt in het eerste en tweede jaar gebruikt in de lessen wiskunde, waarbij je oefeningen uit cursus maakt en de oplossing in LaTeX zet. Als er veel oefeningen goed gemaakt worden wordt dit gehonoreerd met bonuspunten.

De chemieprof in kwestie is W.H., maar hij vertelde mij dat hij liever andere middelen gebruikt, mogelijk zei hij zoiets met het oog op publicaties in tijdschriften. Ik weet ook dat P Van E. het gebruikt.

Ik heb even je scripties opgesnord, en ik vind ze toch wel weer een voorbeelkd waarom je LaTeX zou moeten gebruiken: professionele documenten met bibliografie en verwijzingen naar figuren en tabellen is nu eenmaal makkelijk in LaTeX (ik vind het toch simpeler dan in Word of iets gelijkaardig).
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 2

Re: LaTeX

Een hele kleine bump op dit dode forum.

Als iemand geïnteresseerd is in LaTeX, maar onmiddelijk aan de slag gaan met het echte werk een beetje te uitdagend vindt.. Raad ik aan LyX eens te bekijken.

Reageer