[scheikunde] Project Afvalwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Project Afvalwater

Op school zijn we bezig met een project over afvalwater van een metaalbedrijf, dit afvalwater bevat concentraties van ijzer, chroom en verschillende oplosmiddellen. Nu moeten wij voor het project deze concentraties bepalen. Ijzer en choom kunnen worden bepaald door AAS m.b.v. koningswater, nou kan ik op zich het koningswater wel maken maar de metalen moeten geloof ik oplossing in het koningswater, dat betekend dat ik toch eerst de metalen zal moeten scheiden van het afvalwater, ik heb alleen geen flauw idee hoe

aan mijn leraren kan ik het deze week niet vragen omdat we in toetsperiode zitten en de leraren daardoor niet echt tijd hebben wanneer ik op school ben

kan iemand van jullie mij misschien een hint geven hoe ik verder moet? ;)

mvg, hans

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Project Afvalwater

Als de metalen al in oplossing zitten, wat bij afvalwater het geval is. Dan is het koningswater niet meer nodig.

Het koningswater wordt gebruikt om vast product in oplossing te brengen. Als je bijvoorbeeld een stuk ijzer in koningswater legt zal deze tot op zekere hoogte oplossen.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Project Afvalwater

hmm ok maar ik moet toch eerst het chroom en ijzer op een of andere manier uit het afvalwater scheiden, want ik neem aan ik het afvalwater niet zomaar in de AAS kan doen maar eerst de metalen scheiden en dan 1 voor 1 meten met de AAS?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Project Afvalwater

Afvalwater bevat altijd wel deeltjes waarin metalen kunnen zitten. Die deeltjes moeten worden opgelost. De standaardprocedure (NEN 6961) daarvoor is het koken van het afvalwater met koningswater.

Aan het eind daarvan heb je een heldere oplossing, met alle metalen daarin opgelost. Deze oplossing kun je rustig in je meetinstrument meten.

Edit: als ik me goed herinner kun je aan 50 ml afvalwater eerst 4 ml geconc. salpeterzuur en dan 12 ml geconc. zoutzuur toevoegen. Uurtje rustig koken onder reflux, of eventueel het glas afgedekt met een horlogeglas.

Overbrengen in een maatkolf van 100 ml en aanvullen met water.

Dan meten.

Denk aan de verdunningsfactor van je monster (factor 2).

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Project Afvalwater

oke dank jullie wel allebij nu kan ik verder met het stappenplan maken voor mijn projectgroepje :)

Reageer