buffers

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

buffers

Hallo,

Vorige week heb ik een labo mbt buffers uitgevoerd waar ik nog enkele vraagjes bij heb.

Dit was onze buffer:

• Carbonaat-buffer pH=10 (pKa= 10,25)

→ Na2CO3 / NaHCO3

pH= pKa + log(geconjugeerde base/zuur)

10= 10,25 +log(Na2CO3 / NaHCO3)

(Na2CO3 / NaHCO3)= 10(10-10,25) = 0,56



Mijn expirementele resultaten komen niet echt overeen met wat ik dacht logisch te zijn.

We hebben telkens 20 ml met een verschillende (1M;0,5M;0,1M) concentratie van deze buffer genomen, en hierbij telkens 5 ml 0,1M HCL of 0,1M NaOH toegevoegd.

Welnu heb je een optimale buffercapaciteit bij een verhouding (geconj.base)/(zuur)=1.

Bij deze buffer is dit 0,56 dus ligt het evenwicht al meer naar de zure kant toe.

Hierdoor denk ik dat de toevoeging van 5ml HCL dus minder pH-wijziging zal opleveren dan de toevoeging van 5 ml NaOH. Maar dit werd dus experimenteel tegengesproken.

Mijn eerste vraag is dus: klopt mijn redenering wel?

en hangt dit ook niet af van hoe sterk u zuur is in verhouding tot hoe sterk u base is.

Mijn tweede vraag: onze data toonde ook aan dat er een grotere pH wijziging verkregen werd wanneer je startte met een lagere bufferconcentratie.

Het lijkt me wel logisch, maar hoe verklaar je dit?

Want ik heb ook het idee dat een buffer in verschillende conc. altijd even goed gaat werken tot op het punt waar er dan een te grote hoeveelheid zuur/base is toegevoegd.

alvast bedankt

Berichten: 8

Re: buffers

Bij deze buffer is dit 0,56 dus ligt het evenwicht al meer naar de zure kant toe.

Hierdoor denk ik dat de toevoeging van 5ml HCL dus minder pH-wijziging zal opleveren dan de toevoeging van 5 ml NaOH. Maar dit werd dus experimenteel tegengesproken.
Het perfecte evenwicht in de buffer zou liggen bij een pH van 10,25. De buffer is pH 10. Oftewel zuurder dan het perfecte evenwicht. Dit betekend dat als zuur bij wordt toegevoegd dat de pH sneller met 1 zal veranderen dan wanneer je er een base bij gooit. Er zit immers meer base dan zuur in je buffer.

Dan punt 2

De concentratie van de buffer heeft geen effect op de pH van de buffer. Wel op de capasiteit. Een hogere concentratie van je buffer, betekend dat wanneer je er een lading base/zuur bij gooit dat deze beter opgevangen kunnen worden door de buffer. De concentratie zuur ten opzichte van de concentratie base veranderd minder.

simpel gezegd..

lage concentratie 10z:10b plus 5b... 10z:15b

hoge concentratie 300z:300b plus 5b.. 300z:305b

de verhouding bij een hoge concentratie veranderd minder drastisch. een buffer met een hoge concentratie heeft dus een hogere capasiteit.

Aan jou om dit mooi te formuleren

Reageer