impregnatie katoen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 216

impregnatie katoen

Beste chemici,

Dit jaar ben ik benoemd tot voorzitter van een commissie voor een studenten feest waarbij we nogal veel aankleding gebruiken, namelijk 1400 vierkante meter linnen (katoen). Uiteraard moeten we dit impregneren, maar ik weet uit voorgaande jaren dat we aan impregneer altijd honderden euro's kwijt zijn, en iedere cent die we minder uit kunnen geven is er één. Nu heb ik van een oudere dispuuts genoot, die niet zo scheikundig onderlegd is, maar wel veel met brandveiligheid te maken heeft, gehoord dat impregneer voor katoen niet heel moeilijk te maken is.

Wat hij mij kon vertellen was het dat het een oplossing is van boorzuur en borax. Ik denk echter dat er nog meer stoffen worden of gebruikt kunnen worden om het impregneer middel nog brand vertragender te maken.

Wat ik tot nu heb gevonden is dat je 70g borax en 30g boorzuur op moet lossen in 1 liter water.

Is er hier iemand die mij hier meer informatie over kan geven?

Voor de geïnteresseerden: het gaat om dit feest: Olympus Toga Feest

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: impregnatie katoen

Heb je zelf wel enige scheikundige kennis/ervaring? Anders kan ik je niet echt aanraden dit soort dingen zelf te gaan maken uit kosten oogpunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: impregnatie katoen

Waarom mag hij dat niet? Ik heb jarenlang ervaring bij een toneelvereniging, wij impregneerden ook altijd zelf met een gekochte can met vloeistof.

Weet je hoe de brandweer test bij een controle? Aansteker eronder...

Dus als je zelf experimenteert, gewoon zelf testen met de aansteker, misschien vind je wel een betere uit!

Berichten: 216

Re: impregnatie katoen

Ik heb redelijk wat ervaring met scheikunde, ik heb bij mijn ouders heel veel geëxperimenteerd en 2 keer een half jaar scheikunde gestudeerd, WO/HBO.

Het impregneren doen we altijd al zelf maar dan met commerciële middelen, en die zijn duur. Aan kunststof impregneer ga ik niet beginnen, daar zitten allerlei organische broom verbindingen in als ik het me goed herinner.

Het liefst heb ik gewoon een "ingrediënten" lijst van de middelen die in die commerciële mengsels zit, dan is het gewoon die stoffen bij elkaar gooien.

Het is trouwens ook niet de brandweer zelf die de testen doen, het bestuur van Quintus test of het veilig genoeg is. Het is inderdaad 5 seconden met de aansteker eronder en als het dan niet uit zichzelf doorbrand of drupt is het goed, het mag wel blijven gloeien.

Het zou fantastische zijn als het echt gewoon een oplossing van borax/boorzuur is, daar heb ik nog kilo's van bij mijn ouders staan. Ik kan het zelfs geconcentreerder maken en dat niet zeggen tegen degene die het impregneert. Het is niet echt een exact klusje namelijk, gewoon met een onkruidverdelger spuit door het pand heen banjeren tot alles nat is, kijken of het nog brand, en zo ja, nog een keer door het pand heen.

Edit: Zou het kunnen dat wanneer je meer dan die 70/30 gram gebruikt dat er een van de 2 neer gaat slaan? Dan is namelijk de verhouding zoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: impregnatie katoen

Echtepino schreef: Waarom mag hij dat niet? Ik heb jarenlang ervaring bij een toneelvereniging, wij impregneerden ook altijd zelf met een gekochte can met vloeistof.

Weet je hoe de brandweer test bij een controle? Aansteker eronder...

Dus als je zelf experimenteert, gewoon zelf testen met de aansteker, misschien vind je wel een betere uit!
Ik heb het niet over het inpregneren, dat dit zelf gedaan wordt ben ik ook mee bekend ik bedoel meet het zelf MAKEN van brandvertragende middelen. Ik weet helaas niet precies wat de verhoudingen zijn maar de kans is best aanwezig dat iets neerslaat als de verhouding niet klopt.

Berichten: 306

Re: impregnatie katoen

Bekijk deze site maar eens! Vooral de link onder punt 6!

http://www.steljevraag.nl/viewquestion?questionID=2518

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: impregnatie katoen

SamtheChemist schreef:
Echtepino schreef: Waarom mag hij dat niet? Ik heb jarenlang ervaring bij een toneelvereniging, wij impregneerden ook altijd zelf met een gekochte can met vloeistof.

Weet je hoe de brandweer test bij een controle? Aansteker eronder...

Dus als je zelf experimenteert, gewoon zelf testen met de aansteker, misschien vind je wel een betere uit!
Ik heb het niet over het inpregneren, dat dit zelf gedaan wordt ben ik ook mee bekend ik bedoel meet het zelf MAKEN van brandvertragende middelen. Ik weet helaas niet precies wat de verhoudingen zijn maar de kans is best aanwezig dat iets neerslaat als de verhouding niet klopt.
Ik bedoel OOK het zelf maken.... uiteindelijk test je zelf of het werkt... geen enkel risico.

En de TS snapt ook wel dat ie niet moet impregneren met KCN.

Berichten: 216

Re: impregnatie katoen

@ Ajonker, daar heb ik wat aan!

Ik ga in ieder geval de borax/boorzuur combinatie proberen en proberen of het beter werkt als ik er nog magnesiumchloride bij doe, ureum heb ik niet liggen. Als controle neem ik niet geimpregneerd en geimpregneerd met commerciele oplossing. Ik zal laten weten of het lukt.

Reageer