[scheikunde] glucosegehalte redbull bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

glucosegehalte redbull bepalen

100ml 0,280 M Kopersulfaat opl ( 249,69 g/mol) dus 6,99 gram nodig

-100 ml opl van 35 g. Kaliumnatriumtartraat en 10 gram natriumhydroxide.

-100 ml Red bull (50x verdund)

-100 ml 0,6 M kaliumjodide opl (166 g/mol) dus 9,96 gram nodig

-100 ml 2M zwavelzuur opl (98,08 g/mol) 19,616 gram nodig

-100 ml zetmeelopl 0,1 gram nodig

-1000 ml 0,1000 mol natriumthiosulfaat opl . (176,12302 g/mol) dus 17,612 gram nodig

-200 ml 1M kaliumthiocyanaat opl ( 97,1807 g/mol)

Wij gaan op de volgende wijze te werk om de glucosegehalte te bepalen:

1. De buret wordt gevuld met de bereide natriumthiosulfaat opl.

2. We maken de Red Bull koolzuurvrij door het te verwarmen naar 70 graden. Hierdoor zal al het sacharose in glucose afbreken en wordt de red bull koolzuurvrij.

3. In de erlenmeyer van 250ml wordt er 10ml van de kopersulfaat opl toegevoegd. 10ml van kaliumnatriumtartraat. En 10ml van de verdunde Red Bull

4. Verwarm erlenmyer zodat inhoud na 3 min gaat koken. 2 minuten aan de kook houden. Dan snel afkoelen tot 25 graden.

5. voeg 10 ml 0,6M kaliumjodide toe.

6. voeg 10ml 2M zwavelzuuroplossing toe.

7. Titreer met natriumthiosulfaat tot kleur van groenbruin/ naar groen wit gaat.

8. Filtreer het mensgel, daarna erlenmeyer en afgefiltreerde neerslag naspoelen met demi-water.

9. Voeg daarna aan het filtraat 10 ml van zetmeeloplossing toe.

10. meteen erna 20ml 1M kaliumthiocyanaat toevoegen

11. titreer verder tot het mengsel helemaal wit is.

Dit is onze opdracht. wij hebben nu allen stappen uitgewerkt en uiteindelijk uitgekomen op een aantal ml thiosulfaat. waardoor het mengsel wit is geworden. wij hebben nu al die gegevens maar wij weten niet precies hoe we nou het glucosegehalte moeten uitrekenen.

( we hebben eerst een overmaat Cu aan glucose toegevoegd.

daarna de overgebleven Cu met overmaat I aangevuld waar CuI en I uitkwamen.

daarna de I met S2O3 getitreerd.

Ik heb het niet allemaal erg duidelijk neer gezet maar kan iemand ons op de juiste weg helpen

Berichten: 541

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Schrijf de reactievergelijkingen eens uit. Daaruit kun je dan de verhoudingen uit rekenen

Berichten: 2

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Bedankt! Afbeelding

Berichten: 2

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Wel echt tof trouwens! Ik ga meteen aan de slag!!! Titreren kan je leren.

Berichten: 5

Re: glucosegehalte redbull bepalen

welovescheikunde schreef: do 25 mar 2010, 12:22
2. We maken de Red Bull koolzuurvrij door het te verwarmen naar 70 graden. Hierdoor zal al het sacharose in glucose afbreken en wordt de red bull koolzuurvrij.


Wat gebeurt er precies met sacharose? Als je het glucosegehalte wil bepalen moet je dan verwarmen zodat de sacharose in glucose afbreekt?

Berichten: 493

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Volgens mij is dit om te zetten dmv een enzym als invertase.

Of mbv HCl als katalysator zou sacharose tot glucose en fructose kunnen worden gehydrolyseerd.

Berichten: 2

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Kun je of kan iemand mij misschien de reactievergelijkingen van deze titratie geven? Je zou me er heel erg mee helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Opmerking moderator

@Groene_peer: We willen je gerust helpen, maar toon eerst eens waar je zelf al geraakt of waar je precies vast loopt.
 

Opmerking moderator

Verplaatst naar huiswerk en practica.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Begin maar eens met de volgende processen. Het staat er erg krom, maar het is een goede start. Let op, zijn dus 3 vergelijkingen. En die I's zijn zeker niet allemaal jood en ook niet allemaal jodide...Maar doe maar eens een voorstel.
welovescheikunde schreef: ( we hebben eerst een overmaat Cu aan glucose toegevoegd.

daarna de overgebleven Cu met overmaat I aangevuld waar CuI en I uitkwamen.

daarna de I met S2O3 getitreerd.

 
Wat is je kennisniveau eigenlijk? 4/5/6 HAVO/VWO of HS of Uni? oid.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 2

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Ik ben tot nu toe hierop gekomen
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (369.13 KiB) 802 keer bekeken

Berichten: 493

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Je zit dan practisch nog wel met een rode neerslag van koper(I)oxide.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Die neerslag filtreer je af, dus daar heb je neit zo'n last van, volgens mij.
 
Maar die eerste vergelijking...welke stof laat je daar ontstaan? Want ik heb het vermoeden dat dit niet de goede koolstofverbinding is.
Met de rest kan ik best leven.
 
Wdeb
PS. En let op, volgens mij zitten er erg veel slordigheidsfouten in de TS. Dus ik zou die opnieuw schrijven voordat je het zo uit gaat voeren/inleveren....
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 493

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Je zou die neerslag ook kunnen verwijderen door zuur toe te voegen.
 
Dat lijkt mij nauwkeuriger dan filtreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Zou je nauwkeurigheid niet veel meer beinvloed worden doordat thio met het aanwezige zuur reageert? En ik weet niet wat er gebeurt met het thiocyanaat in zure omgeving (vermoed toch vrij weinig, mits het niet belachelijk sterk is). Maar ja, dat stukje van het hele proces doorzie ik ook nog niet (zal wel gebruikt worden om iets te complexen...??).
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 493

Re: glucosegehalte redbull bepalen

Thiocyanaat zorgt ervoor dat het gevormde jood. Zich niet aan het neerslag van CuI kan hechten (adsorberen).
 
Inderdaad kan zoutzuur met thio reageren tot H2S. Echter als de oplossing ca pH 6 is. Zal deze storende reactie langzaam verlopen.
Je begint met een thio concentratie van 0.
Dan is de vraag welke reactiesnelheid hoger ligt. Die van jood + thio  of zuur met thio.

Reageer