Massabepaling aspirine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Massabepaling aspirine

Ik moet voor school de massa bepalen van aspirine en ik heb de volgende proef gedaan:

• Breng 2,0 gram droog salicylzuur en 5 mL vers gedestilleerde azijnzuuranhydride in een schoon en droog bekerglas van 250 mL. ( vers gedestilleerde azijnzuuranhydride is aanwezig) Voer dit experiment uit in de zuurkast.

• Voeg 5 druppels geconcentreerd zwavelzuur ( H2SO4 - gehalte 96% ) toe en meng het geheel grondig met een roerstaaf.

• Verwarm het geheel, terwijl je af en toe roert, gedurende 15 minuten op een heet waterbad en houd de temperatuur van het reactiemengsel daarbij op 50 - 60 oC; enkele minuten nadat het zwavelzuur is toegevoegd wordt het reactiemengsel vast.

• Laat het reactiemengsel vervolgens langzaam afkoelen, terwijl je af en toe roert.

• Als het mengsel goed is afgekoeld: voeg 150 ml water toe en roer goed. LET OP: het mengsel moet echt goed afgekoeld zijn voor je water toevoegt.

• Koel verder af in een ijs/waterbad en filtreer de uitgekristalliseerde stof af op een büchnertrechter.

• Was de vaste stof op de büchnertrechter enkele malen met kleine porties koud water, totdat het waswater zuurvrij is; dit moet je controleren!; zuig het laatste waswater scherp af.

• Laat het product aan de lucht drogen totdat de massa niet verder afneemt; weeg het product daartoe met tussenpozen.

• Bepaal tenslotte nauwkeurig de massa van het droge product.

Maar ik kom niet uit de vraag "7. Bereken hoeveel gram aspirine maximaal gevormd kan worden bij dit experiment; dit is 100%.", Kunnen jullie mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Massabepaling aspirine

Wij kunnen helpen :D

Wat is de reactievergelijking waarbij aspirine wordt gevormd?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: Massabepaling aspirine

We moesten in de voorbereidende fase de structuurformule opzoeken en dit was C9H8O4

Dus ik heb geen vergelijking

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Massabepaling aspirine

Jaaaa, maar... je kunt de vergelijking wel opstellen.

Dat is belangrijk, want anders kun je de vraag niet zomaar beantwoorden.

Begin anders met een reactievergelijking in woorden, bijvoorbeeld:

water + alcohol = wodka

maar dan voor jouw proef.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: Massabepaling aspirine

salicylzuur + azijnzuuranhydride + zwavelzuur + water --> Aspirine

C7H6O3 + C4H6O3 + H2SO4 + H2O --> C9H8O4

Ik gok: Nu kloppend maken, maar hoe zou ik niet weten

Berichten: 184

Re: Massabepaling aspirine

misschien dat wiki je verder kan helpen? aspirin?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Massabepaling aspirine

salicylzuur + azijnzuuranhydride --> Aspirine + azijn

Kun je nu verder?

Reageer