[scheikunde] Sterkste reductor bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Sterkste reductor bepalen

Ik heb als practicum voor chemie de opdracht gekregen om de sterkste reductoren experimenteel uit een reeks andere elementen te bepalen en deze te rangschikken volgens sterkte.

De elementen die we bij ons practicum krijgen zijn de volgende:

Mg, Zn, Fe, Cu

de mengels die we ook tot onze beschikking hebben zijn deze:

MgSO4, ZnSO4, FeSO4 en CuSO4

Maar nu is mijn vraag, omdat onze tijd maar beperkt is, hoe pak ik dit zo efficient mogelijk aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Sterkste reductor bepalen

Heb je al een idee hóe je dit gaat aanpakken, los van de meeste efficiënte manier. En wat het principe achter die experimenten is?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Sterkste reductor bepalen

Ik zou de eerste elementen telkens bij een ander mengsel voegen omdat je dan meteen de link kunt leggen tussen 2 van de 4 elementen,

bv.

Mg + ZnSO4 <-> Zn + MgSO4

Hier zou ik dan telkens kijken naar de verandering in oxidatiegetallen en ook naar de richting dat de reactie uitgaat.

Deze methode zou ik dan ook echter toepassen met al de andere elementen en mengsels.

Deze proef is om aan te tonen wat kwalitatief de beste reacties zijn. (verdringingsreacties)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Sterkste reductor bepalen

Goed.

Ik zou zo gauw ook niet weten wat precies de meest efficiënte manier is*).

Misschien:

A bij B-sulfaat. Gebeurt er ´iets´ dan is B edeler en moet B tegen C-sulfaat. Enzovoort.

Als je A bij B-sulfaat doet en er gebeurt ´iets´, dan hoef je in principe B niet meer bij A-sulfaat te proberen.

Edit:

*) ik heb net weekend na een zware werkweek ;) .

Reageer