Wat bepaalt viscositeit?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 723

Wat bepaalt viscositeit?

Topic titel zegt het al? Zijn er algemene zaken aanvaard rond de oorzaak van viscositeit?

Heb namelijk twee oplossingen die bestaan uit dezelfde metalen, maar een andere complexant bevatten. Eén van de twee oplossingen heeft een aanzienlijk hogere viscositeit.

Ik denk aan andere vorm van de gevormde deeltjes, die een moeilijker vloeigedrag geven.

of

Ionaire interacties tussen het solvent (zijnde gewoon water) en de vormde complexen, die de vloeistof tevens minder vloeibaar maken.

Iemand suggesties of op en aanmerkingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wat bepaalt viscositeit?

In vloeistoffen zijn er verschillende parameters; mate van waterstofbrugvorming, starheid van de moleculaire structuur (wat zich uit in Vanderwaalsinteracties), zuiverheid, temperatuur.

Maar het is lastig om er je vinger achter te krijgen, zeker in complexere mengsels...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: Wat bepaalt viscositeit?

Ja er zit van alles in hoor. Drie verschillende metalen, met hun zuurrest (ook twee verschillende), dan nog een complexant en een buffer (ook twee verschillende afhankelijk van de oplossing).

Ik verwacht dus zeker niet dat er iemand zegt "ja dat ligt daar aan".

Is maar gewoon om een paar dingen als mogelijke verklaringen te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wat bepaalt viscositeit?

Kun je iets meer zeggen over de samenstelling en exacte verschillen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: Wat bepaalt viscositeit?

We hebben een DOE getest omtrent een doctoraatsonderzoek op school. Dus ik vraag de info voor het verslag rond het project (dat komt dus niet in dat doctoraatswerk ofzo).

Maar gezien het feit dat ik niet weet wat daar in feite van mag geweten zijn enzo (als ik die info zou verspreiden bvb dan kan iemand anders met de pluimen van die doctorandus gaan lopen bvb), kan ik daar eigelijk niets over zeggen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat bepaalt viscositeit?

iets globaals misschien?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.379

Re: Wat bepaalt viscositeit?

Ronnie, we moeten er van uitgaan dat iedereen alles over viscositeit mag weten. In ieder textboek of physical chemistry vind je er uitleg over. Maar ook op Wikipedia.

De dynamische viscositeit beschrijft de afschuifkrachten die optreden bij snelheidsverschillen in een gelaagde (laminaire) stroming. Symbool: "eta" .

De kinematische viscositeit houdt daarbij ook rekening met de traagheidskrachten binnen een stromende vloeistof. Symbool: "nu".

Als je goed kijkt naar de stroming van kwik en van glycerol kun je heel wat wijzer worden over de beide soorten viscositeit.

Bij georienteerde moleculen en bij moleculaire interacties kan er niet-Newtons gedrag optreden bij stroming. Je krijgt dan respectievelijk thixotropie en bingham gedrag.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer