Springen naar inhoud

Oplossing wand

• Log in om te kunnen reageren

ocramarco

ocramarco

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2010 - 17:18

Beste allemaal,
Momenteel ben ik bezig met uitwerking van een Opera decor (Lucia di Lammermoor). De ontwerper heeft bedacht dat de achterwand/doek (12 x 9 meter) zal oplossen in de laatste akte. Het gaat haar vooral dat het proces te zien is dus mechanische truccen zijn eigenlijk niet mogelijk.
Heb naar Flashpaper (gebruik door goochelaars doormiddel van snelle ontbranding) gekeken maar dat is te duur.

Er staat een constructie achter wat ook gezien mag worden dus het medium kan op allerlei manieren daaraan gemonteerd worden.
Oftwel ik ben opzoek naar een medium dat door een vloeistof oplost. Andere criteria zijn eigelijk dat het enigzins controleerbaar is wat er gebeurt, brandveilig is, beschilderd kan worden en enigzins licht doorlaat.

Links wand bij aanvang en rechts aan het einde. Het gaat de ontwerpster vooral om het proces dat het oplost en niet zozeer dat het precies er zo uit komt te zien.

Geplaatste afbeelding

Veranderd door marcoton, 26 maart 2010 - 22:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2010 - 10:37

Brandveilig betekent dat alle organische oplosmiddelen zijn uitgesloten. Je zit dan eigenlijk aan water vast voor de vloeistof waarmee de wand oplost.

Tegelijkertijd moet het in droge toestand toch een bepaalde stevigheid bezitten. En ook nog semitransparant zijn.

Ik geef maar een slinger, misschien dat anderen een beter idee hebben of ertoe worden aangezet.

Een slechte kwaliteit, dun toiletpapier, ge´mpregneerd met een gelatineoplossing?

De wand lost niet echt op in water. Ik gok erop dat het toiletpapier door het gewicht van het water naar beneden valt.

ocramarco

ocramarco

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2010 - 14:27

Bedankt Marjanne voor je reactie. Gelatine was ik al aan het onderzoeken inderdaad. Maar het toiletpapier daarbij is wel een mooie. Ik ga het verder nog even uitzoeken. Het nadeel is dat het uitelkaar vallen weer echt een effect geeft en even afwachten of de ontwerpster dat ook voor haar ziet.

Wat betreft de brandveiligheid nog even het volgende. In principe moet het brandveilig zijjn maar er zijn uitzonderingen mogelijk. Zoals dat flashpaper dat zou mogelijk kunnen zijn maar vooral omdat het controleerbaar is wat er gebeurd. Vuur wil ze wel niet zien.
En allerbelangrijkste is dat het voor het personeel op het toneel veilig is om op te bouwen.

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2010 - 10:51

Ouwel..

Maar dan moet je wel HEEL grote vellen van dat spul zien te krijgen, geen idee waar

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2010 - 11:12

Je kan ook proberen om dunne vellen (eetbaar) rijstpapier te krijgen. Dit spul is gemaakt van zetmeel, lichtdoorlatend en lost min of meer op in water. Het kost haast niets en kan gelijmd worden met een beetje vochtigheid.

Veranderd door wouterman, 28 maart 2010 - 11:13

Psylor

Psylor

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2010 - 14:17

Tja, of gewoon een dunne thermoplast als afdekfolie (huishoud folie, plastic folie), je hebt bepaalde soorten verf die erop aangebracht kunnen worden en mbv hete lucht (ong 80 graden of meer) kan je het laten smelten

Veranderd door Psylor, 28 maart 2010 - 14:18

ocramarco

ocramarco

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 10:12

Even een update na een aantal testjes.

Gelatine is echt rotzooi haha. Wat mij opviel bij de proeven was dat het ontzettend zwaar was, glimmend was en snel scheurt. Daarbij moet het aandeel water zo groot zijn ten opzichte van hoeveelheid gelatine om het op te laten lossen. Al met al niet waar ik naar op zoek ben.

@Psylor
Bedankt voor je idee maar druipend thermoplast is wel erg gevaarlijk en ik zie nog even niet voor me hoe ik het tot 80 graden celcius ga verwarmen.

@wouterman
Ga ik vandaag even halen en mee testen.

Vandaag ga ik ook testen met vliseline wat ook schijnt op te lossen. Volgens mij wel zelfde probleem als bij gelatine dat de waterhoeveelheid veel moet zijn.

Daan_CF

Daan_CF

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 11:20

Ik weet ook niet wat polyvinylalcohol kost, maar dit lost ook op in water. Ik weet ook niet of het eenvoudig te koop is, dan zou je even moet googlen...

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3310 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2010 - 13:52

misschien een water oplosbaar plastic

http://www.solutions...ic.co.uk/6.html

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 15:08

niet dat ik zo een oplossing weet, maar binnen welk tijdsbestek moet ik denken.

je maakt het erop en diezelfde avond speel je? (of een week van tevoren aanbrengen?)

en dan binnen 10 min afgebroken (of 2 sec?) of welk tijdsbestek?

ocramarco

ocramarco

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 21:37

Het gaat hier om 100 vierkante meter dat beschilderd moet worden. decor artelier doet er ongeveer 2 dagen over om dit te schilderen. Het is dus ontzettend veel werk. Afbreken zou mooi zijn in ongeveer 20 min maar kan me voorstellen dat dit moeilijk is te realiseren.

de Vinger

de Vinger

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2010 - 09:13

Ik weet niet of het snel oplost, maar is suikerglas met een kleurstof misschien een idee?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures