Springen naar inhoud

Polyurethaan reacties

• Log in om te kunnen reageren

r+bke

r+bke

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2010 - 11:21

Een reactie van isocyanaat met een polyol kan volgens mij geremd worden dmv POCl3, dit uit een patent. Mijn vraag is eigenlijk, wat deze POCl3 nu precies doet. De hoeveelheden op mol schaal verschillen aanzienlijk. Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat deze een reactie aangaat met Isocyanaat of polyol. Mij lijkt het logischer, dat deze POCl3 zich zo gaat nestelen, dat de polyol geen kans krijgt zich zo te draaien dat die met pMDI kan reageren. Je moet de POCl3 kapot maken door neutralisatie om de reactie lopende te krijgen. Ik zie graag een reactie verschijnen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2010 - 14:19

Bekijk het patent van deze site maar eens:

http://www.sumobrain...1993012154.html

Daar staat o.a. in dat:

"isocyanate reactivity adjusting agent is phosphoryl chloride"

en

"A sample of PMDI (PAPI 88*) having an initial viscosity of 153 centipoise at 25° C and an initial acidity of 140 parts per million as HCI (3.84 meq of acidic halide/kg isocyanate) was admixed with sufficient phosphoryl chloride to increase acidity"

Het lijkt mij, dat de POCl3 wordt toegevoegd om de zuurtegraad te regelen, zodat de gewenste reactie verloopt!

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2010 - 16:04

Heb je dit stuk al gelezen? Met wat voor soort stoffen/groepen kan POCl3 reageren?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures