witte gaten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 54

witte gaten

wat is een wit gat?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: witte gaten

Waar ben je die term tegengekomen? Ik heb er tenminste nog nooit van gehoord, maar dat wil natuurlijk niet alles zeggen :wink:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: witte gaten

Een wit gat is de hypothetische tegenhanger van een zwart gat. Waar een zwart gat materie aantrekt en 'opslokt', zou een wit gat slechts materie uitspugen: zeg maar het 'andere eind van de tunnel'. Men dacht, toen ze pas ontdekt waren, dat quasars witte gaten zouden kunnen zijn. Het lijkt er echter op, dat dit niet het geval is: quasars schijnen relatief jonge sterrenstelsels te zijn met actief slurpende zwarte gaten in hun centra. De zeer sterke straling die er vanaf komt wordt vermoedelijk veroorzaakt door gigantische hoeveelheden materie die het zwarte gat invallen en daarbij onder invloed van onderlinge wrijving zeer heet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: witte gaten

Waar een zwart gat materie aantrekt en 'opslokt', zou een wit gat slechts materie uitspugen: zeg maar het 'andere eind van de tunnel'.


Je zegt "zou" een wit gad slechts materie uitspugen. Mag ik hier dan uit afleiden dat men nog nooit een wit gat heeft gezien, of zlefs dat het bestaan ervan nog wordt bediscussiëerd? Verder moet datgene wat het witte gat dan zou uitstralen/zenden/spugen toch ergens vandaan komen? Of zou je het puntje vlak voor de oerknal plaatsvond een wit gat kunnen noemen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: witte gaten

Raspoetin, het bestaan van witte gaten is voor zover ik weet inderdaad nooit aangetoond en nog steeds erg omstreden. Ik heb zelf een hard hoofd in hun bestaan. Over de oorzaak van de oerknal, als daar zelfs sprake van was (en niet gewoon van een heel dicht heelalletje), kan ik niets zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: witte gaten

Het zijn eigenlijk 2 zwarte gaten aan elkaar die beide uitmonden in een ander universum, best voorgesteld door dit plaatje:

Afbeelding

Het is natuurlijk nog maar puur hypothetisch allemaal...

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: witte gaten

maw we zouden kunnen zeggen dat er meer universiums zijn. da's toch niet hetzelfde als parallel-universum hé?

en iedere geval, leuke hypothese :roll:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 12

Re: witte gaten

Je heb wel een einstein-rosen-brug .... die verbind twee zwarte gaten op verschillende locaties in ruimtetijd. Het zou theoretisch ook een verbinding kunnen vormen tussen twee universums.

Dan zou er bij de 1 constant matarie worden opgezogen.. terwijl er zich aan een andere eind dan een deeltjes fontein zou bevinden.... een wit gat.

Berichten: 18

Re: witte gaten

Rov schreef:Het zijn eigenlijk 2 zwarte gaten aan elkaar die beide uitmonden in een ander universum, best voorgesteld door dit plaatje:

Afbeelding

Het is natuurlijk nog maar puur hypothetisch allemaal...
Was dat geen wormgat?

gr

R

Berichten: 94

Re: witte gaten

meerdere heellalen bestaan!

mijn theorie ook te vinden bij begin van heelal: Ik heb een vraagje. Is het niet zo dat als de afstand tss het orbitaal van een waterstofatoom tot de kern groter is dan het binnenste orbitaal van een zwaarder atoom omdat de kern meerdere protonen en neutronen bevat waardoor het groter is maar ook de gravitatiekracht en de magnetische kracht tss het electron op de binnenste schil en de kern, ook groter is waardoor het electron dichter bij de kern wordt getrokken. Is het dan niet zo dat er een beperkte grootte van een atoom is. En dat wanneer deze grootte zou worden bereikt in zeg maar vrij ongewone omstandigheden zoals een zwart gat dat de kern van dit atoom dan tegen de binnenste schil zou botsen waardoor er allemaal quarks en nog kleinere dingskens te voorschijn komen en dat de temperatuur enorm hoog zou zijn omdat de electronen botsen aan bijna de lichtsnelheid. Lijkt dit dan niet toevallig veel op een situatie van ik zeg maar iets 15 miljard jaar geleden ten tijde van de Big Bang. Wil dit dan niet zeggen dat er voor de Big Bang al een heelal was waar er dan door een implosie van een zwart gat: het zwart gat die alle materie al had opgeslorpt, er dan dit oeratoom ontstond die voor de geboorte zorgde voor dit huidige heelal?

Dus het is best mogelijk dat er in het Alal (zelfverzonnen term voor groepering van heelallen) er zoveel materie is dat er meerdere oeratomen kunnen gevormd worden. Maar er is niet echt een tunnel die het zou verbinden. We kunnen de ander heelallen gewoon nog niet zien omdat de grenzen van ons heelal nog nooit hebben gekruist met die van een ander heelal.
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Berichten: 94

Re: witte gaten

begin van heelal staat bij moderne fysica

:roll:
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Berichten: 106

Re: witte gaten

Wil dit dan niet zeggen dat er voor de Big Bang al een heelal was waar er dan door een implosie van een zwart gat: het zwart gat die alle materie al had opgeslorpt, er dan dit oeratoom ontstond die voor de geboorte zorgde voor dit huidige heelal?
Je doelt op de big crunch? Er zijn namelijk theorien dat een big bang en crunch elkaar tot in de eeuwigheid afwisselen.

Maar nog over die wormgaten. Stel dat ze inderdaad bestaan, dat zou dan toch betekenen dat ons heelal steeds meer materie kwijtraakt? Ik heb namelijk nog nooit iets gelezen/gehoord over witte gaten (omgekeerde van zwarte gaten, dus dat ze materie uit het niets in "ons" heelal brengen). Als de materie, die opgezogen wordt door een zwart gat, terecht komt in een ander wereld dan zou dat zwarte gat toch in principe niet moeten toenemen in gravitatiekracht? Een grotere gravitatiekracht krijg je namelijk als je heel veel materie in een klein puntje propt. Maar als er meerdere werelden bestaan, die waarschijnlijk behoorlijk groot zijn, dan is het toch onmogelijk dat zwarte gaten toe kunnen nemen in gravitatie kracht? Ik meende dat de sterrenkunde juist heeft geobserveerd/berekend dat zwarte gaten steeds meer toenemen in gravitatiekracht, dus moeten ze die massa wel in een klein geconcentreerd punt houden. Ik kan me dus niet voorstellen dat wormgaten bestaan, maar misschien komt dat omdat er in het heelal situaties zijn waar de klassieke natuurkundewetten niet meer opgaan...
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 407

Re: witte gaten

wat hierboven gespeculeerd wordt over witte gaten heeft dat ergens een oorsprong of is het gewoon een manier van antwoorden op bennieuwhier zijn vraag?

ikzelf heb nog nooit over witte gaten gehoord en heb mij nu toch al een tijdje verdiept in de sterrenkunde maar zoals hierboven al vermeld is dat geen reden dat het niet zou bestaan.

heeft er iemand een gedacht waar hier meer informatie over te vinden is?

nu even naar die theorie. als je een wormgat hebt tussen twee universums al dan niet parallel, dan moet je inderdaad aan de ene kant een zwart gat hebben en aan de andere kant een ' wit gat'. omdat anders er geen materie door kan als er twee zwarte gaten aan de oorsprong lagen van dit wormgat.

ook heeft miel gelijk over die toenemende zwaartekracht van het zwarte gat. ik ben juist bezig met de studie van einstein zijn theorie maar ben daar nog niet volledig door dus kan iemand verklaren hoe einstein het bestaan van wormgaten uitlegde?

greetz
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 187

Re: witte gaten

'wit' gat = witte dwerg?? :D :roll:
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Berichten: 83

Re: witte gaten

Nee, dat is totaal wat anders. Witte gat, zou een soort van zwart gat moeten voorstellen met een tegenovergestelde werking...

Reageer