Springen naar inhoud

organische synthese dibenzalaceton

• Log in om te kunnen reageren

neOx1991

neOx1991

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2010 - 19:06

kan iemand mij vertellen wat de reactie mechanisme is van dibenzalaceton.

reactievergelijk:

benzaldehyde + aceton --> dibenzalaceton

+ hoe en wat er allemaal gebeurt bij deze reactie.

bvd.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 maart 2010 - 20:17

Eerste hit op google geeft je al het mechanisme.

http://www.versuchsc...pic,117655.html

Veranderd door Fuzzwood, 31 maart 2010 - 20:18

neOx1991

neOx1991

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2010 - 21:25

dank u!

De vin

De vin

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2010 - 18:02

Ik zie in de reactie vergelijking dat de base een proton van het koolstof atoom af plukt.

Nu heb ik net nucleofiele additie behandeld bij α-β onverzadigde aldehydes/ketonen. Hier viel de base aan bij de koolstof van de carbonyl groep en bij het β C atoom.

Zeker omdat hier het β koolstof atoom best een plus lading kan dragen (stabilisatie door aromaat) verwacht ik hier ook dus een geconjugeerde additie.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 07:48

Het is me niet geheel duidelijk wat je nu precies wilt weten. Wat bedoel je met net behandeld? En waar ervaring mee? Theorie of praktijk?

Bedoel je niet het α proton van een aldehyde of keton? Bovendien, dit proton is niet het meest zuur omdat het "gestabiliseerd wordt door de aromaat", maar omdat de negatieve lading gestabiliseerd wordt als gevolg van de resonantiestructuren (inductief effect van de carbonyl groep). ;)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2010 - 10:25

Je ziet bij de synthese van dibenzalaceton 2x een dubbele binding ontstaan. Vraag van De vin is, of benzaldehyde nu kan adderen op het 2e koolstofatoom van deze dubbele binding, richting gezien vanuit het keton.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 10:57

En het antwoord is nee?

Voor geconjugeerde additie heb je een nucleofiel nodig. Je carbonylkoolstof is elektrofiel. Als je die betawaterstof eraf plukt dan zal je andere alkeen hier waarschijnlijk op aanvallen en dan krijg je een intramoleculaire cyclisatie. (Nazarov cyclisatie)

Op deze pagina over de nazarov cyclisatie staat veel over de part´ele ladingen van deze dubbele aldol producten. Intramoleculaire reacties gaan bijna altijd vlotter dan intermoleculaire.

http://www.organic-c...yclization.shtm

De vin

De vin

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 14:56

Het gaat mij om de derde stap.

(trouwens, met behandelen bedoel ik dat ik er net een college over gehad heb)

Hier onder heb ik het mechanisme uitgewerkt van wat ik bedoel. Kan de OH- niet als nucleofiel reageren op het β koolstof atoom? De directe additie (hieronder) is uiteraard niet zo vanzelf sprekend, door de twee alcohol groepen uiteindelijk, maar het gaat mij meer om de geconjugeerde additie.

Het verschil is dus dat in de derde stap hier geen carbanion wordt gemaakt, maar de OH een nucleofiele additie start.

Kan dit ook, of is de vorming van het carbanion veel vanzelf sprekender? Of is OH- een te slechte base?

Bron: Organic Chemistry fifth edition, Paul Yurkanis Bruice, blz 830

Geplaatste afbeelding

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 15:24

Je hebt 2 soorten nucleofielen. Harde en zachte.

Harde nucleofielen zullen direkte additie op het carbonylkoolstof verkiezen boven geconjugeerde additie.

Zachte nucleofielen zullen dan weer eerder geconjugeerde additie doen ipv aan te vallen op het carbonylkoolstof.

Je OH- is een zeer hard nucleofiel. Het zal dus je carbonylkoolstof aanvallen volgens het eerste mechanisme. Je krijgt dan dat diol wat direkt terug het keton zal vormen met afsplitsing van water. Er veranderd dus eigenlijk niks.

Voorbeelden van harde nucleofielen zijn F-, OH-, NH3, alcoholen en andere kleine anionen.

Sulfiden, thiolen, fosfines en alkenen zijn dan weer zachte nucleofielen.

De vin

De vin

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 15:31

kijk, dat is duidelijk!

bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures