suikerpasta oplossen in organische oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

suikerpasta oplossen in organische oplossing

Beste,

Ik moet een methode vinden om vocht te bepalen in een suikerpasta bestaande uit suikerkristallen.

We werken via de Karl Fisher methode.

Voorlopig heb ik al geprobeerd met 50% methanol en 50% formamide(om oplosbaarheid van de suikers te verhogen) maar na een half uur is het nog niet opgelost.

Ik zou dus een organisch oplosmiddel moeten vinden om mijn suikerpasta volledig in opgelost te krijgen. Eén maal dat de suikerpasta volledig is opgelost in een watervrije oplosmiddel kan ik het totale hoeveelheid vocht bepalen.

Re: suikerpasta oplossen in organische oplossing

Ik zou zo niet een organisch oplosmiddel weten om suiker op te lossen maar waarom kun je het watergehalte niet bepalen via het drooggewicht? Of bevat de suikerpasta nog andere stoffen dan water en suiker?

Berichten: 3

Re: suikerpasta oplossen in organische oplossing

Dit is niet mogelijk, omdat het de bedoeling is om het totale hoeveelheid vocht te bepalen. Door verdamping gaat niet al het vocht weg. In de suiker is er diep gebonden water aanwezig dat enkel door een gepast solvent kan dissocieren.

De suikerpasta bestaat enkel uit suiker en water, met een brix van ongeveer 85-90.


Berichten: 723

Re: suikerpasta oplossen in organische oplossing

Eventueel via IR mss?

Berichten: 3

Re: suikerpasta oplossen in organische oplossing

@ Gerard: Ik zal het eens bekijken, bedankt voor info.

@ Ronny: Bedoelt u infrarood? We hebben zo'n toestel staan, we hebben dit geprobeerd maar we komen geen representatieve waarden uit.

Berichten: 723

Re: suikerpasta oplossen in organische oplossing

Matthias1980 schreef:

@ Ronny: Bedoelt u infrarood? We hebben zo'n toestel staan, we hebben dit geprobeerd maar we komen geen representatieve waarden uit.
Bedoel idd infrarood ja. Kan me voorstellen dat het idd niet eenvoudig is spectra te vergelijken...

Schoot me net te binnen:

Als je je product wilt oplossen in een organisch product, kan je eventueel werken met een rotavap.

Of voor kristalwater te verwijderen lyofilisatie (of verwijdert dit geen kristalwater vraag ik aan de kenners?)?

EDIT: excuses. Je zoekt een organisch oplosmiddel, je hebt het nog niet dus de rotavap is dan geen oplossing... Om bij Gerard aan te sluiten, een organisch solvent waar suiker in oplost... Vrees er een beetje voor.

Thermogravimetrisch mss? Ken de pyrolyse temperatuur van suiker en aanverwanten niet, hopelijk ligt deze onder de verdamp temperatuur van het ingesloten water.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: suikerpasta oplossen in organische oplossing

je kan glycerol of propyleenglycol proberen. die organische stoffen zijn nog redelijk polair.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: suikerpasta oplossen in organische oplossing

Ik heb nog eens nagedacht over je vraag en kun je vraag niet omdraaien en bepalen hoeveel suiker er in je oplossing zit? Dit zou dan een stuk eenvoudiger moeten zijn.

Berichten: 541

Re: suikerpasta oplossen in organische oplossing

Is thermo grafische analyse (TGA) niet mogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: suikerpasta oplossen in organische oplossing

Volgens mij zou het kunnen lukken met een combinatie oplosmiddel bestaande uit

1 volumedeel ethyleenglycol, 1 deel pyridyne en 1 deel methanol.

Eerst neutraliseren, dan met een terugweegflesje 1 druppel toevoegen (in 4 decimalen wegen) en opnieuw neutraliseren.

Mocht dat absoluut niet lukken dan is het ook mogelijk het watergehalte volgens Dean & Stark te bepalen (zie daartoe bijvoorbeeld ASTM D95)

Succes en groetjes, Opajuup.

Reageer