Water koken om hardheid te verlagen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Water koken om hardheid te verlagen

Hallo allemaal,

zoals jullie weten (of niet) ontstaat er kalk als je hard water verwarmt

Als je hard water verwarmt, vormt zich het zogenaamde ketelsteen of kalksteen. Dit ketelsteen kun je eruit filtreren en zit dan niet meer in het water.

als ik water voor korte tijd kook, in welke mate zal de hardheid dan verlaagd worden? is dit een drastische verlaging of moet dit juist ene langdurig proces zijn voordat eht echt effect heeft??

ik zie uit naar jullie reacties :)

Yesse

Berichten: 723

Re: Water koken om hardheid te verlagen

De hardheid van water is in principe niet afhankelijk van de temperatuur, maar van de pH. Door het water te verwarmen ontsnapt er CO2 , waardoor de pH stijgt en zo het CaCO3 doet neerslaan.

Dus hoe hard je water blijft hangt af van de hoeveelheid uitgestoten CO2 ... Geen idee met hoeveel % deze daalt als je het water net aan de kook brengt, maar denk dat dit toch aanzienlijk is.

Berichten: 15

Re: Water koken om hardheid te verlagen

had toch wel wat meer verwacht van Het Chemieforum :(

Desalniettemin bedankt voor je reactie ronnie, top :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Water koken om hardheid te verlagen

Tjah want we worden ook allemaal betaald om hier op vrijwilligersbasis antwoord te geven aan ondankbare personen...

Berichten: 15

Re: Water koken om hardheid te verlagen

Tjah want we worden ook allemaal betaald om hier op vrijwilligersbasis antwoord te geven aan ondankbare personen...
ik bedoelde niet dat ik meer van ronnie verwachtte, maar ik hoor altijd dat het chemieforum"pro" is. dus verwachtte ik wel wat wijsneusjes die me zouden kunnen vertellen wat nou het geval is. Ik waardeer elke bijdrage groot of klein die er toe leidt dat ik het antwoord op mijn vraag kan krijgen. excuses voor als dit anders aankwam ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Water koken om hardheid te verlagen

In dat geval excuus. Zit je hoofd er nog aan? :P

Berichten: 15

Re: Water koken om hardheid te verlagen

Ok i get the picture, bedankt allemaal voor hulp en reacties!

Berichten: 8

Re: Water koken om hardheid te verlagen

Door het water maar heel kort te koken zal de hardheid van het water niet heel veel veranderen. De hardheid wordt pas echt verlaagd als je het echt een lange tijd gaat koken, zodat het de tijd krijgt om het chemisch evenwicht te verschuiven, waardoor al de aanwezige calciumionen kunnen reageren tot calciumcarbonaat. Bij heel kort koken, reageren niet alle calciumionen tot calciumcarbonaat.

Hierbij zal het erg lastig zijn om het water te filtreren, aangezien de calciumcarbonaat niet in het water zweeft maar op het verwarmingselement gaat aankoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Water koken om hardheid te verlagen

het waterdamp opvangen en laten condenseren geeft super zacht water.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer