Geurolie oplossen in water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 15

Geurolie oplossen in water

Hallo,

Ik probeer etherische olie en parfum olie op te lossen in water. Dit kan mbv polysorbate 20 (Tween 20) en met PEG-40.

Probleem is dat als ik de concentratie geur oplossing wil verhogen dat dan de emulgatoren ook moeten worden verhoogd, waardoor de oplossing als geheel dikker wordt. Het moet juist waterdun blijven en alcoholrvrij.

Iemand n idee hierover?

Groet,

JoRg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Geurolie oplossen in water

Het is niet de emulgator die de emulsie visceuser maakt, het is de volume fractie van je emulsie. de emulsie druppeltjes gaan reageren als een vaste stof en geeft frictie. Dat leid tot een hogere viscositeit al dan niet met een yield stress.

de volume percentage olie in water is dus de belangrijkste factor. Om de viscositeit lager te houden/maken kan je buiten een zo laag mogelijke vollume fractie ook denken aan:

om de viscositeit te verlagen kan je denken aan een sterker waterminnende emulgator (Tween 80), 100 bar druk in de homogenisator, het toevoegen van wat propyleenglycol (1,2 propaandiol).

zorg ervoor dat je gehalte PEG en Tween niet te hoog wordt. Als er meer m2 emulgator in zit dan m2 grensoppervlakte worden er micellen van emulgator gevormd en die laten de viscositeit omhoog schieten. (voor demonstratie, voeg wat extra lecithine toe aan chocolade).
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 15

Re: Geurolie oplossen in water

Dank je voor je reactie Barry.

Vandaag ben ik zover gekomen dat het een beetje beter is gelukt.

Ik heb dipropyleenglycol gemengd met peg-40 en geurolie.

Deze oplossing heb ik roerend toegevoegd aan warm water. Resultaat is een homogene maar melk witte oplossing. Deze is sterk en dun genoeg, voor wat ik zoek. Alleen dat het wit is, is wel jammer.

Zou het misschien beter gaan met propyleenglycol ipv dipropyleen?

En is tween 80 dan beter ipv peg-40?

Berichten: 654

Re: Geurolie oplossen in water

Dat het een melk witte "oplossing" is, lijkt mij een teken dat het juist niet homogeen is. Waarschijnlijker heb je een emulsie.

Berichten: 15

Re: Geurolie oplossen in water

Als ik geurolie of etherische olie oplos in dipropyleenglycol en dan oplos in water dan is het helder met druppeltjes erin. Doe ik er daarna, peg-40 bij dan blijft t hetzelfde.

Als ik de geur oplos in dpg + peg-40 en dan (ook al is het een klein beetje) in een glas water doe, dan word het meteen wit.

Misschien doet propyleenglycol het beter?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Geurolie oplossen in water

Wouterman, een oplossing van water en olie is niet mogelijk. Je krijgt eenmaal een emulsie. Een goede emulsie met veel kleine druppeltjes (1 micron radius) is wit.

Dit kan je eventueel kleuren.

Een andere oplossing kan zijn is het verhogen van de dichtheid van de olie. Dat werd in de jaren 50-60 gedaan bij sinasappel aroma oliën in sinas. Helaas is dat een beetje giftig om in een voedingsmiddel te gaan. Ik meen dat het toen gedaan werd met een boor verbinding.

Heb je 1,2 propaandiol of 1,3 propaandiol?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 15

Re: Geurolie oplossen in water

Of ik 1,2 of 1,3 heb weet ik niet gewoon deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Dipropyleenglycol

Oke dan heet het een emulsie, als het maar dunvloeibaar is en voornamelijk uit water bestaat. Alleen zou het ook op een heldere, niet witte manier moeten kunnen.

Er is namelijk een bedrijf en die zegt dat je elke gewenste geur bij hun kan kopen, en die vloeistoffen van hun zijn helder en schuimen een beetje als je schud.

Is dus een mengsel van geurolie en water (bevast geen alcohol) en dan dus raadselachtige chemische stofjes. Ik zal tween 80 eens gaan proberen anders..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Geurolie oplossen in water

moet het aan halal voorwaarden voldoen?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 654

Re: Geurolie oplossen in water

Wouterman, een oplossing van water en olie is niet mogelijk.
Ik geef je geen ongelijk.. :P

Berichten: 15

Re: Geurolie oplossen in water

Nee Halal maakt niet uit.

Het moet via Piezotechniek door een naaldje kunnen "verdampen"

Zoiets als: http://www.osmooze.com/gb/technologie/osmooze-piezo.cfm

Die witte emulsie doet het goed, maar hij zou niet wit hoeven zijn, zoals hun eigen vloeistoffen zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Geurolie oplossen in water

ik vraag mij af of hun vloeistoffen dan wel op basis van water zijn.

ik bekijk het van de week wel
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 15

Re: Geurolie oplossen in water

Oke, thanx alvast voor je input!

Ik heb hun vloeistofnevel proberen aan te steken, maar er gebeurde niks.. ;)

Berichten: 15

Re: Geurolie oplossen in water

Een perfecte oplossing zou een dunne shampoo met oppervlakte actieve stoffen moeten zijn. Maar welke weet ik niet. Heb nu detergent besteld en tween 80, tween 20 en peg-40 had ik al. Kijken of het lukt zonder dpg deze keer en dat het dan helder blijft.

Helder is niet het meest belangrijk, maar omdat het moet kunnen wil ik dat ook.

De oplossing van osmooooze schuimt ook licht als je met hun cardridge schudt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Geurolie oplossen in water

ok dat betekend dus dat er een overschot aan emulgator in zit.

ik kijk van het weekend wel even naar jou links en mijn literatuur. Op het moment heb ik het even druk. Vannavond te horen gekregen dat ik morgen ochtend een presentatie moet geven over lipasen.

Net klaar met het maken van de presentatie. ben nu moe en trek in een biertje.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 15

Re: Geurolie oplossen in water

Proost nog! Ff snel een presentatie maken, alsof het niks is!

Lipasen, ge kent ze wel, houden nooit hun mond dicht, altijd maar kletsen.. ;)

Zou leuk zijn, een onzin presentatie, dat mensen denken: huh?

Reageer