Springen naar inhoud

MS


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Tesz

    Tesz


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2010 - 10:55

Hallo,

Voor scheikunde (6VWO) moet ik een presentatie doen over massaspectrometrie.
Alles lukt prima. Maar ik blijf met de vraag over de gang van zaken:
Waarom word het fragment met de zwaarste massa het minst afgebogen (in het elektrisch veld)?

Ik denk zelf dat het met de Lorentzkracht en de middelpuntzoekende kracht te maken heeft, wat eigenlijk meer natuurkunde is. Maar dan zou juist de zwaarste massa het meest moeten afbuigen...

Alvast bedankt voor uw hulp.

Gr,
Tesz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ronnie_CF

    Ronnie_CF


  • >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2010 - 11:20

Dat heeft letterlijk met de massa te maken (zit hem in de wetten van Newton). Een object met een grote massa is moeilijker van baan te veranderen, dan een object met een kleine massa.
Stom vb. Een vrachtwagen tot stilstand brengen kost heel wat meer moeite (dit is kracht), dan een ping-pong bal.

Die grote brok, die maar één lading heeft, ondervindt dus nauwelijks invloed van het elektrisch veld (die fungeert als kracht).

Lijkt dit je intuitief logischer, of wil je echt formule matig dit gegeven?

#3

Ronnie_CF

    Ronnie_CF


  • >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2010 - 11:28

Dat heeft letterlijk met de massa te maken (zit hem in de wetten van Newton). Een object met een grote massa is moeilijker van baan te veranderen, dan een object met een kleine massa.
Stom vb. Een vrachtwagen tot stilstand brengen kost heel wat meer moeite (dit is kracht), dan een ping-pong bal.

Die grote brok, die maar één lading heeft, ondervindt dus nauwelijks invloed van het elektrisch veld (die fungeert als kracht).

Lijkt dit je intuitief logischer, of wil je echt formule matig dit gegeven?

Heb net met een meer natuurkundig persoon overlegt.

Heb in mijn vorige post al gezegd dat er kracht nodig is om die vrachtwagen tegen te houden...
Nu zegt de tweede wet van Newton dat als de versnelling en massa constant zijn:

F = ma

Dus de massa maal de vesnelling.

Dus hoe groter de massa, hoe meer kracht er nodig is om het object van richting te doen veranderen.

Die kracht is dan het magnetische veld die een aantrekking uitvoert op het positiefgeladan brokstuk.

Veranderd door Ronnie, 05 april 2010 - 13:08


#4

Nikos

    Nikos


  • >250 berichten
  • 374 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2010 - 12:30

F=dp/dt, p = mv

=> F= m dv/dt + v dm/dt (massa constant)=> F=m dv/dt = ma

Je moet dus meer kracht geven om een deeltje van snelheid(is ook richting. p,v zijn vectoren met richting dus!) te veranderen wanneer de massa groter is.

Veranderd door Nikos, 05 april 2010 - 22:54


#5

Ronnie_CF

    Ronnie_CF


  • >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2010 - 13:03

F=dp/dt, p = mv

=> F= m v/dt + v m/dt (massa constant)=> F=m v/dt = ma

Je moet dus meer kracht geven om een deeltje van snelheid(is ook richting. p,v zijn vectoren met richting dus!) te veranderen wanneer de massa groter is.

Het is dv/dt...

#6

Nikos

    Nikos


  • >250 berichten
  • 374 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2010 - 22:54

excuses natuurlijk is het dv/dt ;)

#7

Ronnie_CF

    Ronnie_CF


  • >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2010 - 10:16

excuses natuurlijk is het dv/dt ;)

Meldt het maar in het geval Tesz het in zijn verslag wil zetten :) . Zou anders nogal een stom foutje zijn.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures