[scheikunde] Een verdunning, help!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Een verdunning, help!

Hallo, ik ben mij aan het voorbereiden op een proef voor bio morgen en nou kwam ik langs een (voor mij) lastige verdunning, ik hoop dat iemand mij hier vandaag mee kan helpen.

Dit is de vraag:

Verdun de stockstandaard (deze is 10 mmol/l) tot 50, 100 en 200 μmol/l . Gebruik hiervoor maatkolven van 10 ml.

Ow en de tweede stap snap ik ook niet:

verdun de urine 1 op 100 (*wat bedoelen ze hiermee??) in een onafhankelijke duplo (maatkolven van 100ml).

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Een verdunning, help!

Goed, ik doe je een voorbeeldje.

Ik heb een stockoplossing van 0,5 mol/l x. Ik wil die verdunnen tot 0,05 mol/l in kolfjes van 100,0 ml (=0,1000 l).

De truc is dat in het volume vanuit de stock als in het volume van je eindoplossing hetzelfde aantal mol x zit. In mijn voorbeeld dien je dus 0,05 mol/l * 0,1000 l = 0,005 mol x over te hevelen. Dit zit in 0,005 mol / 0,5 mol/l = 0,01 l = 10 ml. Ik dien in mijn voorbeeld dus 10 ml vanuit mijn stock over te pipetteren in een maatkolf van 100,0 ml en aan te vullen tot 100,0 ml.

In formulevorm betekent dat:

C1V1 = C2V2, ingevuld: 0,5 * V1 = 0,05 * 0,1. Dit los je van op voor V1. Misschien helpt het als ik zeg dat je stockstandaard 10000 μmol/l is.

Die urineverdunning is simpel: 1 ml urine pipetteren en aanvullen tot 100 ml. Verdunning van 100x dus.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Een verdunning, help!

aha dankjewel! ik snap em helemaal! tegek! nu kan ik verder.

Heel erg bedankt.

:)

Reageer