Springen naar inhoud

Etsen van metaal


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ThaYankee

    ThaYankee


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 11:33

Beste mensen,

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in het etsen van metaal. Ik probeer namelijk een bepaald patroon in 'pissbakkenstaal' te etsen. Dit is gewoon standaard onbewerkt ijzer. Ik heb al een aantal proeven gedaan met FeCl3.
In paint teken ik een bepaald patroon wat ik dan uitprint met een laserprinter op fotopapier. Hierna leg ik de geprinte zijde op het metaal en verhit dit dan met een strijkbout waardoor de toner op het ijzer 'smelt'. Dit werkt opzich wel aardig, hoewel er toch vaak op een paar plekjes een laagje plastic van het fotopapier zelf mee gaat. Dit is voor het etsen dus niet echt gunstig. Maargoed na het aanbrengen van het patroon op het ijzer leg ik dit plaatje (de achterkant afgedekt met plakband) in een badje FeCl3. Overigens is deze FeCl3 al deels gebruikt voor het etsen van printplaten. Het gekke is namelijk dat wanneer ik nieuwe FeCl3 gebruik, dat er dan helemaal niks met het ijzer gebeurt 8-[ Mijn eerste vraag is dus ook hoe dat komt?
Mijn 2e vraag is of er nog andere (betere) middelen zijn waarmee ik een patroon in ijzer kan etsen. Misschien iets van zoutzuur of zwavelzuur? En naar welke concentraties moet ik dan kijken. Ik heb al een badje van 10% zoutzuur en een badje van 37% zwavelzuur(voor accu's) geprobeerd, maar beiden doen vrijwel niks.
Overigens is het patroon wat ik ets ongeveer een halve millimeter diep, dus er wordt aardig veel materiaal weg ge-etst.
En zijn er eigenlijk nog meer manieren om een 'beschermend patroon' aan te brengen dan de methode die ik het gedaan met printertoner?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2010 - 11:48

Volgens mij was er een truc met ijzer(III)chloride, waterstofperoxide en HCl, waarbij je uiteindelijk alleen het HCl steeds opnieuw hoefde bij te vullen. Weet er het fijne niet van, dus ga dat aub nog niet uitproberen. :P

Bij het etsen van printplaten krijg je trouwens koperionen in de oplossing, of die misschien een katalytische werking kunnen hebben, weet ik niet helemaal.

Veranderd door Fuzzwood, 08 april 2010 - 11:54


#3

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 12:46

Je moet juist GEEN fotopapier gebruiken, de bedoeling is namelijk dat alleen de toner loslaat van het papier. Bij gebruik van fotopapier laat er nog veel meer los na het verwarmen.

Ga eens zoeken op dit forum voor de beste ets-recepten:
CO

500 μm is trouwens heel erg veel voor deze methode, bedenk dat je onder de sporen in een pyramide-vorm alles wegetst. Smalle lijntjes zijn dus niet goed haalbaar.

Veranderd door Echtepino, 08 april 2010 - 12:50


#4

ThaYankee

    ThaYankee


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 13:25

Dat van de piramidevorm heb ik inderdaad rekening mee gehouden. Ik wil een soort van schuurpatroon maken, dus dan is dat zelfs een bijkomend voordeel, want daardoor krijg je scherpe puntjes. En de 500 μm is in dit geval dus ook wel echt nodig.
Ik heb ook al geprobeerd om de toner op papier te printen en daarna op het metaal te strijken, maar dan krijg ik amper een afdruk. Ook al met verschillende temperaturen geprobeerd.
Ik zal ook eens wat rondzoeken op het forum dat jij aangegeven hebt.
Voor zover alvast bedankt.
Verdere reacties zijn natuurlijk welkom!

#5

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 16:48

Wellicht ten overvloede: dat gaat ook alleen met een laserprinter op (toch) fotopapier.
Search

Veranderd door Echtepino, 08 april 2010 - 16:49


#6

ThaYankee

    ThaYankee


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 22:59

Wellicht ten overvloede: dat gaat ook alleen met een laserprinter op (toch) fotopapier.
Search

Daar staan wel wat interessante dingen tussen! Vooral wat betreft het verkrijgen van een afruk op het metalen plaatje! Ik zie in ieder geval een paar punten waar ik mijn gebruikte methode nog wat kan verfijnen. Nu alleen nog een eventuele vervanger of verbetering van het etsmiddel.
In ieder geval al bedankt voor de hulp/inzet 'Echtepino'!

#7

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2010 - 12:14

Google eens op de "Edinburgh etch", daar wordt naast ijzerchloride ook citroenzuur gebruikt en hoewel ontwikkeld voor koper, werkt dat misschien ook op ijzer.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures