Springen naar inhoud

Welke normen beschikbaar

• Log in om te kunnen reageren

EleMents

EleMents

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2010 - 14:03

Voor een literatuurstudie ben ik op zoek naar een lijst met de normen (NEN - EN - ISO - ASTM - DIN - IP enz.) welke gebruikt worden bij XRF analyse van aardolie en aardolie producten (benzines, diesel, residu enz) en alternatieve brandstoffen (denk aan biodiesel).

Het gaat mij niet om de normen zelf maar ik probeer een overzicht te krijgen in de trant van:
ASTM D2622 - 08 Standard Test Method for Sulfur in Petroleum Products by Wavelength Dispersive X-ray Fluorescence Spectrometry
BS EN ISO 14597:1999, BS 2000-433:1999 Petroleum products. Determination of vanadium and nickel content. Wavelength-dispersive X-ray fluorescence spectrometry

Heeft er iemand al zo'n soort overzichtje?

Alvast bedankt voor reactie's (en evt. links naar internet met overzichten).

Ter info: ik ben bekend met de site van de NEN maar daar kan ik geen "overzichtslijstje" vinden en om alles over te tikken......

Veranderd door EleMents, 09 april 2010 - 14:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2010 - 17:03

Je kunt na zoeken wel overzichtje krijgen op www.nen.nl .
op de NEN-site kun je zoeken op onderwerp, vakgebied en ook op termen. Maar het eventijd om door te krijgen hoe je best kunt zoeken.

ISO-normen kun je zoeken op www.iso.ch .
Zo zal BS, DIN, ASTM enz. ook sites hebben. Probeer eens www.astm.org .....

Overigens: een EN-norm is een Europese norm. Dit houdt direct in dat hij verplicht geaccepteerd is in alle landen van de EU.

Je vond zelf al de BS-EN-ISO 14596. Omdat het een EN is moet er ook een NEN-EN-ISO 14597 zijn.
En ja..., na opvragen krijg ik dit:

NEN-EN-ISO 14597:1999 - Aardolieproducten - Bepaling van het gehalte aan vanadium en nikkel - Spectrometrische methode met golflengte-dispersieve röntgenfluorescentie

Er moet ook een DIN-EN-ISO 14596 zijn, een Franse EN-ISO 14597, Spaanse, ....
Veelal hebben die alleen een voorblad in eigen taal en zit de ISO-norm er Engelstalig gewoon achter.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures