[scheikunde] koelspray auto

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] koelspray auto

Hallo allemaal.. Ik doe samen met mijn klasgenoot een po.. Dit gaat over de werking van een koelspray in een auto. voorbeeld hierbij: Het is een warme zomerdag en je gaat naar je auto toe en doet hem open.. en zomaar word je geconfronteerd met een warmte van 55 graden. Dan heb je dus zo'n koelspray die waarin o.a. water en alcohol (90:10 massaprocenten) zit en als je daarmee 1 minuut in de auto spuit, de temperatuur daalt van 55 naar 25 graden. Wij moeten dit nu onderzoeken, maar wij hebben hierover helemaal niks kunnen vinden. Daarom bij deze het verzoek of mensen ons tips of informatie kunnen geven hoe zo'n spray werkt of hoe we dit onderzoek kunnen uitvoeren.

Alvast bedankt.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] koelspray auto

Beetje een vreemd onderwerp om te kiezen, omdat daar ook bijna niets over valt te vertellen lijkt mij.

Dat is uitgevonden eind jaren 80 door een zekere Domingo Tan. Dat product (wat volgens mij een mengsel is van niet toxische lineaire alcoholen bevat, samen met wat drijfgas) koelt de ruimte af doordat het dient verneveld te worden, waarna het verdampt. De verdampingsenergie die nodig is wordt dus geleverd door de temperatuur van de auto.

Dit is denk ik quasi alles wat er over kan worden gezegd. Dat spul is vooral speciaal omdat het is kunnen worden gepatenteerd, ondanks dat het zo een stom product is...

Berichten: 3

Re: [scheikunde] koelspray auto

nou het punt was dat wij een blaadje kregen met een aantal onderwerpen om uit te kiezen.. uiteindelijk hadden wij dit onderwerp ook gekozen omdat de leraar zei dat het een leuke opdracht zou zijn om aan te werken.. Maar kun je misschien iets wat vertellen over de werking van het alcohol en water waardoor de temperatuur zo snel daalt?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] koelspray auto

nou het punt was dat wij een blaadje kregen met een aantal onderwerpen om uit te kiezen.. uiteindelijk hadden wij dit onderwerp ook gekozen omdat de leraar zei dat het een leuke opdracht zou zijn om aan te werken.. Maar kun je misschien iets wat vertellen over de werking van het alcohol en water waardoor de temperatuur zo snel daalt?
Ja ik wil het vooral niet afbreken hoor :) . Kwam mss een beetje zo over. Vind het een vreemd onderwerp omdat je er volgens mij niet veel over kan zeggen.

Wanneer je bvb alcohol opje hand doet (bvb ontsmettingsalcohol) dan voelt je hand nogal fris aan. Dat komt omdat de alcohol de warmte aan je lichaam onttrekt om te verdampen. In de auto is dit hetzelfde. Het alcohol verdampt onder invoed van de warmte in de auto. Als gevolg daarvan koelt de wagen af en hopelijk wordt je niet dronken van de dampen die in je auto blijvan hangen :P .

Zoek eens wat op over verdampingsenthalpie/energie. Mss vind je hier wel iets over op internet.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] koelspray auto

top! Dankjewel voor de moeite

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] koelspray auto

Het is gewoon thermodynamica.... Inderdaad een weinig spannende opdracht, de thermodynamische wetten schrijven precies voor wat er gebeurd.

Berichten: 374

Re: [scheikunde] koelspray auto

Ik weet niet welke opleiding doet maar waarschijnlijk zit je in de 4de klas?

Vraag eens je leraar wat die verwacht van het PO. Misschien een proef doen om te kijken hoe goed het koelt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] koelspray auto

misschien kijken wat het effect is van verschillende samenstellingen van de spray.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer