[scheikunde] elektrische geleiding door indampen kaliumchloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] elektrische geleiding door indampen kaliumchloride

Hallo,

Ik snap echt niks van deze vraag die ik voor mijn huiswerk moest maken :

Yasmina bestudeert de elektrische geleiding tijdens het indampen van een kaliumchloride oplossing. Eerst neemt de geleiding regelmatig toe, daarna blijft de geleiding een tijdje constant en tot slot daalt de geleiding snel naar nul.

De vragen zijn dan :

A. Waardoor neemt de geleiding eerst regelmatig toe

B. Waardoor blijft de geleiding daarna een tijdje constant?

C. Waardoor daalt de geleiding aan het eind snel naar nul?

D. Leg uit of Yasmina met ene ander zout een andere grafiek had gekregen.

Ik zelf denk :

A. Omdat de stof uitzet

B. Hij kan niet meer verder uitzetten

C. Hij verbrand

D. Ja, want elke stof heeft andere eigenschappen

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] elektrische geleiding door indampen kaliumchloride

Wat bedoel je met "de stof zet uit"? Volgens mij zie je het verkeerd.

Het gaat om een KCl-oplossing. Gezien dit een zeer goed oplosbaar zout is, heb je K+ en Cl- ionen in oplossing. Tijdens het indampen verdwijnt enkel water. Wat gebeurt er dus met de concentratie aan ionen?

Berichten: 24

Re: [scheikunde] elektrische geleiding door indampen kaliumchloride

Ja klopt de stof zet niet uit ik was ff in de war.

Maar als het water verdampt blijven alleen de ionen over toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] elektrische geleiding door indampen kaliumchloride

Precies. Je weet al vanuit de vraag zelf dat ionen zorgen voor geleidbaarheid in een oplossing. Je zegt ook al zelf dat alleen de ionen overblijven. Heb ik na het verdampen van water meer of minder ionen in een ml water, ten opzichte van de beginsituatie?

Zou ik eindeloos door kunnen gaan met het verwijderen van water?

Berichten: 24

Re: [scheikunde] elektrische geleiding door indampen kaliumchloride

Nee het water is op een gegeven moment op.

"Bij het indampen verdampt het water. De watermoleculen rond de ionen verdwijnen. Hierdoor trekken de positieve en de negatieve ionen elkaar weer aan en vormen weer een zout (s). Het is het omgekeerde van oplossen van een zout in water."

Als ik dat zo lees klopt het dan dat er ionen bijkomen?

Of komen de ionen samen waardoor er dus minder ionen komen, maar er een nieuwe stof ontstaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] elektrische geleiding door indampen kaliumchloride

Het 2e, je zal na een tijdje indampen een vaste concentratie aan ionen hebben. Die nam namelijk eerst toe omdat je water verdampt; echter hebben alle zouten een oplosbaarheidsgrens. Wanneer die concentratie overschreden wordt (ofwel omdat je teveel zout toevoegt, ofwel omdat je het water weghaalt), zal de rest neerslaan. Gevolg: concentratie blijft gelijk.

Totdat je zoveel water weghaalt zodat het resterende water ineens "opgelost" zit in het KCl, dan heb je zo'n dik wit papje. Dan is het natuurlijk logisch dat de geleiding daar keldert :P

Je zou hier zelfs een globaal grafiekje van kunnen maken met op de y-as de geleiding, en op de x-as de verhouding KCl-water:

Code: Selecteer alles

|            _________

|          /          |

|        /            |

|      /              |

|    /                |

|  /                  |

|/                    |

|                     |

|                     |

|_____________________|____

Berichten: 24

Re: [scheikunde] elektrische geleiding door indampen kaliumchloride

Ik snap hem ;)

Dus de lijn gaat omhoog omdat de watermoleculen de ionen loslaten en daardoor geleiden de ionen beter

De lijn blijft gelijk omdat de oplosbaarheidsgrens is bereikt, maar wat bedoel je met neerslaan?

Maar de lijn gaat omlaag omdat al het water er dan uit is, en dan de ionen zogezegt "vrij spel" hebben om zich aan elkaar te binden. Maar omdat die nieuwe stof niet geleid gaat daarom de lijn naar 0 toe?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] elektrische geleiding door indampen kaliumchloride

Antwoord per je eigen zinnen boven deze post:

Zo zou je het kunnen zien, maar correcter is het om te zeggen dat de concentratie ionen omhoog gaat.

Kook maar eens 250 ml water, voeg er zoveel zout bij toe als wil oplossen, en zet het daarna in de koelkast. Je zult na een uurtje of 2 een berg zout vinden op de bodem, veel meer dan het restje dat je in eerste instantie niet meer opgelost kreeg. Dat extra zout is neergeslagen uit de oplossing. Zou je het water weer verwarmen tot kookpunt, zal weer bijna al het zout oplossen. Ga je nu door met droogkoken, dan zal het zout ook gaan neerslaan.

En ja.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] elektrische geleiding door indampen kaliumchloride

O dus als je het verwarmt worden wat zoutdeeltjes zegmaar onzichtbaar? En als je het afkoelt dat komt het weer tevoorschijn en slaat het neer?

Maar ik begrijp hem nu enorm bedankt!

Reageer