elementanalyse koolstof stikstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

elementanalyse koolstof stikstof

Hallo,

Ik doe elementanalyses op sedimentstalen maar heb het volgende probleem:

Binnen 1 staal is de waarde van het totaal organic carbon GROTER dan het totaal carbon. Wat dus eigenlijk het omgekeerde moet zijn.

Iemand een idee hoe dit komt?

Het gaat om weinig staal met een kleine hoeveelheid anorganisch materiaal maar dan nog? De metingen worden gedaan met een Element Analyser Flash 2000. Voor TC gebruiken we tinnen cups, voor TOC zilver cups en de stalen worden aangezuurd met HCl 2% en 10%.

Alvast bedankt

Berichten: 306

Re: elementanalyse koolstof stikstof

Kan het misschien zo zijn dat de aanzuring van de monsters voor TOC onvoldoende was, (wij gebruikten altijd een overmaat aan fosforzuur en geen zoutzuur, om anorganisch koolstof te verwijderen en zeker te zijn dat alles verwijdert is!) waardoor er anorganisch koolstof achterblijft en hierdoor een hogere waarde genereert?

Dat is het enige wat ik zo kan bedenken wat een hogere TOC waarde zou kunnen geven!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: elementanalyse koolstof stikstof

Zoutzuur is inderdaad een slechte optie. Geen idee welke stoffen je als oxidator toevoegt, maar choride kan ook geoxideerd worden.

Berichten: 42

Re: elementanalyse koolstof stikstof

Er wordt in de apparaten veel gebruik gemaakt van zoutzuur. Er zijn veel mensen die zeggen dat het niet correct is. En zeggen dat je fosforzuur moet gebruiken. Je hebt in het appartaat verschillende onderdelen zitten voor die berekeningen. Fosfor zorgt dat andere delen van het apparaat hun methode niet volledig of goed kunnen uitoefenen [!] [!] [!] 8-)

weet wel of je alle stoffen die erin kunnen zitten die schade doen aan de meting eruit zijn bv halogenen [-X

binnen kort heb ik mijn profielwerkstuk klaar en zal enkele dingen ervan posten [!] :P :)

Berichten: 42

Re: elementanalyse koolstof stikstof

martijntechno schreef: Er wordt in de apparaten veel gebruik gemaakt van zoutzuur. Er zijn veel mensen die zeggen dat het niet correct is. En zeggen dat je fosforzuur moet gebruiken. Je hebt in het appartaat verschillende onderdelen zitten voor die berekeningen. Fosfor zorgt dat andere delen van het apparaat hun methode niet volledig of goed kunnen uitoefenen [!] [!] [!] 8-)

weet wel of je alle stoffen die erin kunnen zitten die schade doen aan de meting eruit zijn bv halogenen [-X

binnen kort heb ik mijn profielwerkstuk klaar en zal enkele dingen ervan posten [!] :P :)
wat ik zij over zoutzuur laat het varen, maar het heeft te maken met het totaal plaatje van welke dingen en/of de volgorde wat je met die stof doet.

Reageer