Springen naar inhoud

[scheikunde] Enatiomeer/diastereomeer/gelijk?

• Log in om te kunnen reageren

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 15:58

vandaag op het tentamen kregen we een vraag of chiraliteit en of iets een enantiomeren van elkaar zijn.

Een vraag hierin was: zijn deze stoffen van elkaar verschillend?

Geplaatste afbeelding

[|:-)] Ik en een studiegenoot hadden allebei een ander antwoord. Ik dacht dat ze gelijk waren. Omdat de benzeenring dan wel volledig geconjugeerd is, maar wel vrij draaibaar om die as. Hij beweerde dat ze niet hetzelfde waren omdat je over die as niet vrij mag draaien. Nu is mijn vraag: wie heeft er gelijk ???

Over het algemeen haalt hij hogere punten, al vind ik mijn verhaal ook wel logisch.. vooral omdat de naamgevingen ook exact hetzelfde zijn

Veranderd door soepkip88, 15 april 2010 - 16:03

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Natural.Science

Natural.Science

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 17:47

Volgens mij mag je over die as inderdaad niet vrij draaien... want de koolstof zit zoals je ziet niet aan 4 verschillende moleculen of groepen gebonden.... de structuren kunnen dus niet chiraal zijn....

Wanneer dat het geval is zijn het ook geen enantiomeren van elkaar....

maar pin me er niet op vast ......

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 20:50

de 2 verbindingen zijn gelijk. Je kan dit goed zien als je met een bouwdoosje de 2 moleculen bouwt.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2010 - 08:37

Mij lijkt op het eerste gedacht ook vrije draaien mogelijk, maar begin er zo hard aan te twijfelen dat ik het bijna niet durf te posten :P .

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2010 - 08:57

:oops: ehm.. zo eenduidig is het dus ook niet.. Ik ben er steeds meer van overtuigt dat ik gelijk heb. ik zal hem ook een keer nabouwen, kijken of het dat echt duidelijk wordt.

pghm

pghm

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2010 - 11:39

Ik zie niet in waarom er geen vrije draaibaarheid zou zijn tussen de ringen.

P.

Ghris

Ghris

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2010 - 12:40

Ik ben al aan het bijscholen, maar is de dubbele binding niet in spiegelbeeld als je hem draait? Dus niet gelijk? Verder zou ik het niet weten ;)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2010 - 13:08

Dat is het leuke van een aromaat, die dubbele bindingen zitten over de hele ring uitgespreid. Zelfs die dubbele binding in de andere ring wordt daardoor beinvloed. Daarbij is benzeengroep gewoon draaibaar om die vooruitstekende binding.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2010 - 22:28

Yep zijn gewoon het zelfde.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2010 - 11:01

Ik weet dat twee aromatische ringen aan elkaar niet vrij draaibaar zijn, maar dat is hier niet het geval.
This is weird as hell. I approve.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2010 - 13:36

Ik weet dat twee aromatische ringen aan elkaar niet vrij draaibaar zijn, maar dat is hier niet het geval.

Dat ligt er maar net aan hoe je "twee aromatische ringen aan elkaar" verstaat. Bifenyl (fenylbenzeen, bridged) is wel draaibaar. Naftaleen (fused) niet.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2010 - 14:47

Dat wil ik zelf ook niet meer als 2 losse ringen bestempelen, aangezien het een geheel aromaat is.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2010 - 18:31

Dat ligt er maar net aan hoe je "twee aromatische ringen aan elkaar" verstaat. Bifenyl (fenylbenzeen, bridged) is wel draaibaar. Naftaleen (fused) niet.

Sorry, ik zat hier fout.

Wat ik aanhaalde geldt voor sommige ortho-gesubstitueerde bifenyls.

Uiteraard is Naftaleen niet draaibaar, aangezien je ook nergens om kunt draaien.
This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures