Derivatisering van amfetamine.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 243

Derivatisering van amfetamine.

Goedenavond allen,

begin deze week zijn we op school begonnen met het vak 'Forensic Sciences', dit gaat onder andere over de analyse van verschillende soorten drugs. We zijn aangekomen bij de kwalitatieve analyse van amfetamine met behulp van GC-MS. Echter voordat de amfetamine wordt ingespoten in de GC ondergaat het een reactie met heptafluorobutyraat anhydride.

Hierbij ontstaat een product dat in de MS een base peak geeft van 254 m/z. De vraag is nu welk derivaat ontstaat er na reactie, en welk fragment zorgt voor de piek van 254 m/z.

Zelf dacht ik dat het volgende gebeurde:

Het HFBA valt het amfetamine aan op de amino-groep.

Afbeelding

Hierbij vervalt het middelste zuurstofatoom uit het HFBA, want dit reageert met de twee waterstofatomen van de amino-groep in amfetamine (tot water).

Vervolgens ontstaat dus een amfetamine-derivaat waarbij de twee H's aan de stikstof zijn vervangen door het gesplitste HFBA.

Ik weet echter niet of dit klopt, we hebben helaas maar weinig organische chemie gekregen.

Er stond nog wat aanvullende informatie over de derivatiserings-stap.

Ik citeer:

''For powders, solutions were prepared at concentrations of 1 mg ml−1 in methanol and a 100 μl aliquot blown dry under nitrogen. To the residue was added 50 μl of 0.5 M KOH and 500 μl of toluene. The mixture was then shaken for 30 s and centrifuged, after which the toluene layer was recovered and HFBA (5 μl) added. The excess reagent was neutralized with 500 μl of 10% NaHCO3 and an aliquot (1 μl) analysed by GC-MS. Each of the amphetamines and the N-alkylated derivatives could be separated and identified on the basis of retention index and mass spectral data.''

Het antwoord op de MS-vraag kan naar mijn mening pas beantwoord worden als men weet wat er ontstaat na derivatisering, vandaar dat ik daar nog geen uitspraak over doe :P

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Berichten: 2.399

Re: Derivatisering van amfetamine.

Het middelste zuurstof atoom valt er natuurlijk niet zomaar uit. Ik denk dat ook fout is. Ik denk dat je een nucleofiele aanval krijgt van het stikstof vrije elektronenpaar op de carbonyl en dat je dan een amide vormt met dus 1 fluor staart.

Afbeelding

Berichten: 2.399

Re: Derivatisering van amfetamine.

Zie bovenstaand, dit lijkt me het meest logische.

Berichten: 243

Re: Derivatisering van amfetamine.

Ahh, dat ziet er idd een stuk aannemelijker dan mijn eigen idee :D Bedankt!

Grofweg gezegd reageert het amfetamine dus 'met de helft' van het heptafluorobutyraat anhydride, en in de MS zal vervolgens de gehele 'tak' van het ringsysteem afgeslagen worden en dat 'brok' veroorzaakt dus de piek bij 254? 8-)

Berichten: 2.399

Re: Derivatisering van amfetamine.

Afbeelding

Het is jammer dat tegenwoordig geen organische chemie meer gegeven wordt in de analytische chemie opleiding. Je ziet nu hoe belangrijk het is...... maargoed daar kun jij niks aan doen :oops:

Ik heb het reactie mechanisme maar even uit getekend. Je vormt dus een tetrahedral-intermediar, wat terug valt in eind product. De amide is stabiel en zal niet meer verder reageren.

De 254 piek zag ik ook niet zomaar. Ik wist vrij zeker dat ik het eindproduct goed getekend had, dus dan is het makkelijk tekenen. Dat de benzeen ring ionizeert dat zou best goed kunnen als je EI ionizatie hebt gebruikt. Je schiet een elektron weg, en die benzeen ring is vrij elektronen rijk dus de kans is groot dat het daar gebeurd. Dat die binding zo breekt lijkt me thermodynamisch niet helemaal logisch, maar ik moet je bekennen dat ik hier ook niet meer zoveel weet.

Ik zou het zo verklaren.

Berichten: 243

Re: Derivatisering van amfetamine.

Hey Napoleon, bedankt voor de verdere uitleg! Het is zeker jammer dat er weinig organische chemie wordt gegeven, het bleef bij de redelijke eenvoudige reacties, daar heb je hier dus niet zoveel aan :cry:

Echter heb ik besloten om een master te gaan doen na het HLO, en daar besteden ze wel wat meer aandacht aan organische chemie (en thermodynamica) :D

Ik kan nu in ieder geval verder 8-)

Reageer