[scheikunde] Bepalen evenwichtsconstante verestering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Bepalen evenwichtsconstante verestering

Hallo,

Ik moet voor scheikunde een paar practica uitvoeren, voor een PO. Nu zijn de eerdere practica aardig gelukt zonder hulp, maar nu loop ik vast.

Het doel van dit practicum is het bepalen van de evenwichtsconstante van het evenwicht tussen 1-butanol en azijnzuur.

Hier de theorie die boven de opdrachten stond.

De verestering wordt uitgevoerd met en equimolair mengsel van 1-butanol en ethaanzuur. de reactie wordt gestart met x mol van beide uitgangsstoffen. als na verloop van tijd het evenwicht zich heeft ingesteld, is er y mol ester gevormd.

De evenwichtsconstante K is nu te berekenen door x en y te bepalen. Dit ga je doen door de hoeveelheid ethaanzuur voor de reactie(de blanco) en na het instellen van het evenwicht te bepalen. Vblanco is de hoeveelheid natronloog die nodig is om de blanco te titreren. Vevenwicht is de hoeveelheid die nodig is om het evenwichtsmengsel te titreren.

voor K geldt dan: (Vblanco - Vevenwicht)2 / (Vevenwicht)2

Nu zijn dit de voorbereidingsvragen:

1) geef de reactievergelijking van de veresteringsreactie tussen 1-butanol en ethaanzuur

Dat is volgens mij C4H9OH + CH3COOH ← → C4H9COOCH3 + H2O

2) Schrijf de evenwichtsconstante K op als functie van x en y.

Hier zit het grootste probleem, want ik weet niet goed hoe dit eruit meot komen te zien. Daarnaast heb ik dat ook nodig voor vraag 3 van de uitwerking.

Ik denk dat het iets als K= (Yblanco - Xblanco - Yevenwicht-Xevenwicht)2 / (Yevenwicht - Xevenwicht)2

moet zijn, maar ik heb geen idee of dat goed is.

Bij het practicum hebben een gemiddelde titratiewaarde voor de blanco gevonden, en een gemiddelde titratiewaarde voor het evenwichtsmengsel.

Uitwerking:

3) De literatuurwaarde voor de evenwichtsconstante van deze verestering is ongeveer 4. druk y uit als functie van x voor deze waarde en doe dit ook met de waarde die je zelf hebt gevonden in de proef. Gebruik hiervoor de formule uit vraag 2 van de voorbereiding.

Wat kun je op grond hiervan zeggen over het evenwicht tijdens deze proef?

Ik heb werkelijk waar geen idee hoe je dit zou moeten gaan oplossen, begrijp ook niet wat ik met de literatuur waarde moet gaan doen. Graag hulp hierbij.

5) welke grootheid zou feitelijk ook gemeten moeten worden?

Zou temperatuur kunnen?

Graag hulp, ik kom er anders echt niet uit,

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Bepalen evenwichtsconstante verestering

Voor vraag 2:

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je met suffices als blanco en evenwicht werkt. Je moet het puur met x en y doen. En dat kan ook.

- Vóór de reactie was er x mol azijnzuur en x mol butanol aanwezig.

- Er is y mol ester gevormd. Dus ook y mol water.

- Als er y mol ester is gevormd, dan is er bij het evenwicht nog (x-y) mol van butanol en van azijnzuur aanwezig.

Die termen (x-y) en y kun je in je vergelijking voor K stoppen (denk aan de y voor het water). Met het volume van de oplossing hoef je geen rekening te houden: die termen vallen in dit geval allemaal tegen elkaar weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Bepalen evenwichtsconstante verestering

Ik stel mij wel vragen bij de methode: de reactie tussen butanol en azijnzuur is dus blijkbaar een evenwicht. Maar als je na het instellen van het evenwicht het azijnzuur dat over is gaat weg titreren, zit je nog altijd met een evenwicht. Dus dan ga je door je "meting" het evenwicht naar rechts doen verschuiven!
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Bepalen evenwichtsconstante verestering

Nee, door de activeringsenergie die de reactie nodig heeft om plaats te kunnen vinden, vindt die reactie niet plaats. Het evenwicht is bij kamertemperatuur als het ware bevroren.

Die activeringsenergie lever je door het mengsel te verwarming.

Dit geldt overigens voor deze reactie, niet voor alle reacties.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Bepalen evenwichtsconstante verestering

Iemand die mij toevallig kan helpen met het beantwoorden van vraag 2,3 en 4?
Bijlagen
5A1ED7B3-0223-44C7-9EC1-AD368E8CEAE1.jpeg
5A1ED7B3-0223-44C7-9EC1-AD368E8CEAE1.jpeg (22.52 KiB) 1120 keer bekeken

Berichten: 54

Re: [scheikunde] Bepalen evenwichtsconstante verestering

Als je wilt dat wij ouwe lullen dat kunnen lezen, zou ik de resolutie wat opschroeven. Als je 45+ jaar oud bent, zul je begrijpen waarom.

Reageer