[scheikunde] Mohrs zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 55

[scheikunde] Mohrs zout

hallo!

wij moesten vorige week de kwaliteit van Mohr's zout FeSO4.(NH4)2SO4.6H2O bepalen met een titratie. het enige probleem waar ik mee zit het aantal protonen dat uitgewisseld wordt: ik dacht dat het er twee waren (omwille van H2O) maar ik ben niet zeker. kan er iemand mij een antwoord geven?

bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [scheikunde] Mohrs zout

Protonen-uitwisseling?

Mmm doe jij aan kernfusie-titratie of zo?!

Je bedoelt vast elektronen ander ionen!

Berichten: 288

Re: [scheikunde] Mohrs zout

Je hebt waarschijnlijk een redoxtitratie moeten uitvoeren.

maar waarmee heb je getitreerd met KMnO4 of K2Cr2O7 of nog iets anders? dit is belangrijk voor je equivalentiefactoren f;bij redox worden die bepaald door het aantal uitgewisselde elektronen in de deelreactie

vb Mno4- + 5e gaat naar Mn2+ dus f=5

Fe2+ -1e gaat naar Fe3+ dus f=1

verder is

(v*c*f)Fe = (v*c*f) Mno4-

waarin v= volume

c= concentratie

f. equivanentiefactor

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Mohrs zout

Hey,

Welke studie doe je? toevallig Chemie of B&M? hs leiden?

In ieder geval... misschien heb je hier wat aan...:

Jzer:

Fe

Zwavelzuur H2SO4

Ammoniumsulfaat (NH4)2SO4

Mohr’s zout FeSO4 . (NH4)2SO4 . 6 H2O

Reactievergelijkingen:

Fe (s) + H2SO4 (aq)  FeSO4 (l) + H2 (g)

FeSO4 (l) + (NH4)2SO4 (aq)  FeSO4 . (NH4)2SO4 . 6 H2O

(die kubisjes zijn pijltjes)

Greetz

Irma

ps. heb nog een verslagje, maar weet niet of hij goed is,... :S

Re: [scheikunde] Mohrs zout

Ik heb ook een vraag over Mohr's zout. Ik moest de concentratie Fe2+ bepalen van het zout. Dit gebeurde door het titreren met 0.0200 KMnO4. De zoutoplossing is aangezuurd met verdund zwavelzuur.

Na het toevoegen van 9.75 mL KMnO4 sloeg het zout om. Als reactievergelijking had ik:

MnO4- + 8H3O+ + 5 Fe2+  5Fe3+ + Mn2+ + 12H2O

MnO4- reageert dus als 1:5 met Fe2+

Hoe pak ik dit aan?

Ik dacht:

Er is 1,95 E-4 mol KMnO4- ingegaan, dus reageert er 5 keer zoveel mol Fe2+, wat 9,75 E-4 mol is. Klopt dit?

En klopt het dat er dan maar 0.373 gram Fe(NH4)2(SO4)2. 6 H2O in de oplossing zit?

Bij voorbaat dank...

Frank

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [scheikunde] Mohrs zout

gast_Frank_ schreef:Ik heb ook een vraag over Mohr's zout.

En klopt het dat er dan maar 0.373 gram Fe(NH4)2(SO4)2. 6 H2O in de oplossing zit?

Bij voorbaat dank...

Frank
Als het goed is weet je hoeveel je afgewogen hebt, toch? Of is dat juist de grap en wil je dat bepalen? Denk het wel, aan je bericht te zien. 0,373 gram is best wel veel hoor, 373 mg weeg ik niet elke dag af op het lab iig.

Wel een goede reactievegelijking trouwens :wink: :)
Appareo decet nihil munditia?

Re: [scheikunde] Mohrs zout

Aha, danku zeer, nu de volgende vraag. De vraag luidt:

Welke concentratie veranderd er rondom het titratie-eindpunt het sterkst? Licht met de vergelijking van Nernst toe welk gevolg dit heeft voor de elektrodepotentiaal van de elektrode in bekerglas B.

Bekerglas B is het mohr's zout dat wordt getitreerd met KMnO4. Ik neem aan dat de MnO4- concentratie het sterkst veranderd, omdat alle ijzer is weggereageerd, en er dus ineens MnO4- in de oplossing aanwezig blijft. Maar hoe moet ik hier mee verder

Verder staat bekerglas B in verbinding met bekerglas A via een zoutbrug, maar er vindt toch geen overdracht van elektronen plaats? Nou is mij verteld dat deze brug alleen nodig is voor het vloeiende verloop van de proef, maar waarom meet ik dan een potentiaalverschil tussen deze twee bekerglazen?

Bvd

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Mohrs zout

gast_Frank_ schreef:Ik heb ook een vraag over Mohr's zout. Ik moest de concentratie Fe2+ bepalen van het zout. Dit gebeurde door het titreren met 0.0200 KMnO4. De zoutoplossing is aangezuurd met verdund zwavelzuur.

Na het toevoegen van 9.75 mL KMnO4 sloeg het zout om. Als reactievergelijking had ik:

MnO4- + 8H3O+ + 5 Fe2+  5Fe3+ + Mn2+ + 12H2O

MnO4- reageert dus als 1:5 met Fe2+

Hoe pak ik dit aan?

Ik dacht:

Er is 1,95 E-4 mol KMnO4- ingegaan, dus reageert er 5 keer zoveel mol Fe2+, wat 9,75 E-4 mol is. Klopt dit?

En klopt het dat er dan maar 0.373 gram Fe(NH4)2(SO4)2. 6 H2O in de oplossing zit?

Bij voorbaat dank...

Frank
Wij moesten eigenlijk precies hetzelfde doen alleen waren er twee bekerglazen. Hierdoor was er in het andere bekerglas de reactie Cu = Cu2+ + e-. Doordat hier ionen bijvrijkomen komt er dus in de bekerglas met het mohr's zout erin een reacite namelijk Fe3+ +e- = Fe2+. alleen hoe moet je dan het aantal mol berekenen?

Reageer