[scheikunde] chloride in CZV

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] chloride in CZV

Voor mijn proeve van bekwaamheid moet ik een CZV bepaling uitvoeren mbv Dr Lange buisjes. In deze buisjes zit onder andere kwiksulfaat om storende chloride neer te slaan. Nou moet ik voor de theoretische vragen van deze proef weten bij welke concentratie chloride ionen de bepaling gaan verstoren. Nou heb ik dit gevonden op internet :

Door

toevoeging van kwik(II)sulfaat wordt chloride gebonden, zodat dit aan de oxidatie wordt onttrokken.

Zeer hoge chloride concentraties kunnen tot afwijkingen leiden.

(http://www.eurofins.nl/media/10182/is-n ... rbruik.pdf)

Nou is de vraag:

Bij welke concentratie gaan de chloride de CZV bepaling pas verstoren?

ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vraag.

Alvast bedankt,

groetjes Denise

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] chloride in CZV

Dat ligt er volgens mij dus aan hoeveel kwiksulfaat er aanwezig is. Daar heb je op zich niet zoveel aan, aangezien je er nu weer achter moet komen hoeveel kwiksulfaat erin zit :(

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] chloride in CZV

Ja dit is een lastige...

Het kwik(II) kan theoretisch chloride opnemen totdat alle kwik is omgevormd tot HgCl42-.

Ik zou inderdaad proberen te achterhalen hoeveel kwiksulfaat er in zo´n buisje zit en dan theoretisch terugrekenen met het monstervolume naar een chloridegehalte in het monster.

De praktijk is overigens weerbarstiger :oops: .

Berichten: 9

Re: [scheikunde] chloride in CZV

Ik heb inmiddels gevonden wat ik zocht, het stond in het voorschrift van de kuvettentest van Hach Lange. (en die had ik dom genoeg nog niet gelezen). Er mag voor de kuvettentest die ik gebruik 1500 mg.L Chloride inzitten. Bedankt voor de hulp

Berichten: 119

Re: [scheikunde] chloride in CZV

als er meer chloride in zit dan de Dr. lange aankan,((hach-lange) tegenwoordig)

kan er ook gebruik gemaakt worden van een chloride verwijderings kit. (spuitje met een zilververbinding die chloride elimineert.)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] chloride in CZV

Het kan nog eenvoudiger: Hach Lange biedt ook een specifieke test voor CZV monsters met een hoog chloride gehalte, namelijk LCK1014 met een meetbereik van 100-2000 mg/l, waarbij tot 5000 mg/l chloride wordt gemaskeerd. Indien het chloride gehalte hoger is kan ook een verdunning worden toegepast.

Voor meer info zie de website van Hach Lange. www.hach-lange.nl

Reageer